Jag är medlem i Kommunal och arbetar som busschaufför. Jag betalar min medlemsavgift som alla andra. Kommunalarbetaren kommer regelbundet hem till mig.
I min bransch har vi (ständigt) problem med arbetstider, långa dagar, delade tjänster, dåliga fridagssystem arbetsmiljö som buller, ergonomi och stress. Jag har jobbat sedan 1989 i bussbranschen. Idag, december 2011, är läget faktiskt sämre än det var 1989. Vi arbetar mer, längre dagar, stressigare. Är det inte meningen att arbetssituationen ska bli bättre? Ska vi inte få mer betalt när vi sliter mer? Är det inte meningen att fackförbundet Kommunal ska verka för att vi busschaufförer ska få rimliga löneökningar, bra arbetstider och bra arbetsmiljö?

Vår bransch har slagits ihop med sjukvårdspersonal, städare och lantarbetare. I den här stora gruppen är vi en förhållandevis liten bransch och det krävs branschspecifika kunskaper hos ombudsmännen, som de flesta inte besitter. Vi halkar efter i utvecklingen på grund av det och jag tycker det är anmärkningsvärt att Kommunalarbetaren nästan inte tar upp bussbranschens problem överhuvudtaget. Vi brottas med våra problem dagligen och det finns ingen information om detta i Kommunalarbetaren. Titta bara i det senaste numret!

Det är dags för ett kontinuerligt, djupgående engagemang från Kommunal för våra specifika problem. Utbilda ombudsmännen så att de förstår vad vi pratar om. Ta dessutom en allvarlig funderare på om man inte ska skilja bussbranschen från vården så att vi kan bli starka igen.
Vi bussförare betalar också medlemsavgift och det är en självklarhet att Kommunal ska ge oss starkt stöd och engagemang. Så är det inte idag. Kommunal vill att vi ska värva medlemmar till vilket pris som helst. Då är det dags att agera, för då kommer medlemmarna av sig själva.

Cate Fredén