Under ett år har Rossi fått möjlighet att följa arbetet på en av världens mest legendariska dagstidningar. The New York Times har sedan starten 1851 vunnit 106 Pulitzer Prizes, pris för bästa journalistik i tryckta medier och på nätet. Det är mer än andra media lyckats med.
Amerikansk dagspress är i kris till följd av minskande annonsintäkter och fallande upplagor. Många tidningar har upphört. The New York Times har tvingats säga upp anställda.

Dokumentären handlar om hur denna institution ska klara omställningen när bloggar, twitter, Facebook och nättidningar tar över allt mer av människors medievanor.
En rad journalister och ”medieexperter” medverkar med kommentarer, tyvärr utan presentation av deras namn eller person.
Debatten om hur papperstidningarna ska överleva och om vem som kan kalla sig journalist finns också i Sverige. Även svenska dagstidningar konkurrerar med nätet.

The New York Times försöker hänga med i utvecklingen genom att satsa på en nättidning, en av USA:s mest populära, med mer än 30 miljoner unika besökare per månad. De tar betalt för att få fri tillgång till nättidningen.
Allt detta beskrivs i dokumentären men det hade varit intressant att få se mer av hur arbetet går till på redaktionen, att få en större inblick i de dagliga publiceringsbesluten som ofta blir världsnyheter med stort genomslag också i Sverige.
Filmens största behållning är David Carr, kolumnist i The New York Times, som med sina dräpande kommentarer och råbarkade humor framställs lite som tidningens hjälte. Han tror att tidningen överlever.