Makarna David (James Marsden)  och Amy Sumner (Kate Bosworth), han manusförfattare och hon skådespelerska, flyttar från Los Angeles till Amys hemstad, lilla Blackwater i Mississippi, för att renovera och bosätta sig i Amys nyligen avlidna pappas hus.
Renoveringsjobbet går till Amys gamla pojkvän, bondlurken Charlie (Alexander Skarsgård ) och hans kompisgäng. Storstadsbornas attityd och leverne sticker i ögonen på lantisarna och kulturkrocken är total. En våldsspiral utan dess like tar fart, där den fredligt intellektuelle David plötsligt förvandlas till en stryktålig mördarmaskin.

Att göra en nyinspelning av Sam Peckinpahs klassiker från -71 med Dustin Hoffman och Susan George i huvudrollerna är helt klart vågat. Det går inte att undvika jämförelsen med originalet och därmed att kalkonstämpeln plockas fram.
Men kalkonstämpeln får ligga oanvänd, Rod Lurie klarar av att återge berättelsen den energi och yta som vår samtids publik kräver. Filmens moraliska dilemma kring machovåldets mekanismer fungerar lika bra idag som för fyrtio år sedan.