Åsa Marklund tillhör den första kullen som vårdutbildat sig inom ramen för vård- och omsorgscollege i Örebro län. I våras var hon klar med sin treåriga lärlingsutbildning, på gymnasienivå och har redan en fot inne på arbetsmarknaden.
– Sen jag slutade tvåan har jag haft jobb hela tiden, först i hemtjänsten där jag varit timvikarie på helgerna och så nu på IVA.
Hon ser lite trött ut. Det är tidig morgon i sjukhusets cafeteria, lugnt och tyst. För en timme sen gick Åsa Marklund av sitt skift. Hon berättar om sin gymnasieutbildning.
– Vi läste kurser som landstinget vill att man ska ha läst, geriatrik till exempel.
Det är så det är tänkt att fungera, vård- och omsorgscollege. Utbildningarna ska skräddarsys för arbetsgivarnas behov. Eleverna som går ut ska kunna anställas direkt.
I somras hade hon vikariat på IVA, nu är hon timvikarie där och i hemtjänsten.

Vård- och omsorgscollege är ingen speciell utbildning, utan en samverkansform där flera olika typer av vårdutbildningar ryms. Varje lokal collegeverksamhet som blivit certifierad, anordnar de utbildningar de anser sig ha behov av. Lärlingsutbildningen, som Åsa har gått, finns inte överallt i Sverige.
Att Åsa ingick i den första kullen under collegenamnet var inget hon tänkte på jättemycket, säger hon.
– Jo, det var stora, fina flaggor på skolan. Och så hade vi väldigt fin utrustning, tack vare collegemodellen
Nu tänker hon sig så mycket jobb som möjligt på IVA det närmaste året, sen har hon tänkt fortsätta plugga till sjuksköterska.

ID: Åsa Marklund

Ålder: 19 år.
Bor: Kumla.
Yrke: Undersköterska, som har timvikariat på IVA vid Universitetssjukhuset i Örebro och i hemtjänsten i Örebro.
Bäst med jobbet: Man får träffa en massa människor. När man hjälper dem får man en massa tillbaka.
Sämst med jobbet: Dåligt betalt.
Om facket: Jag är inte medlem ännu men jag ska gå med.

Vård- och omsorgscollege

Samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare, arbetsgivare och fackförbund inom vård och omsorg.
På lokal nivå finns 41 godkända vård- och omsorgscollege i 15 regioner.
Vårdutbildningarna är både på gymnasienivå och yrkesutbildningar för vuxna.
En bättre koppling mellan teori och praktik är en viktig ingrediens.
Målet är att fler ska vårdutbilda sig och sedan arbeta i vård och omsorg.
Kompetensen hos handledarna ska vara hög.