Hemma hos Lasse Björk i Ljusdal, som haft hemtjänst i ett par år, går det undan. Först går vårdbiträdet Ingrid Salomonsson ut med Kingen, Lasses schäferhund. Sen ska Kingen och Lasse ha sina frukostar.
Hundmat till Kingen. Två ägg och fil, samt macka med korv på till Lasse. Ingrid sopar och gör i ordning macka samtidigt. Hon sopar en gång till. Hon skär sig i fingret när hon ska skära korven. ”Har du inget plåster Lasse? Nej, säger Lasse.

Hon släpper in Kingen från balkongen, hon plockar in disken i skåpen. Hon diskar den nya disken, tittar på klockan.
Hon tar på sig plasthandskar och börjar bädda Lasses säng.
Det har varit dags att gå för länge sedan, enligt planen. De 25 minuterna det skulle ta räckte inte långt den här förmiddagen.
– Men vi kan inte hålla tiden exakt, vi jobbar med människor. Ibland måste man gå tillbaka till kunden om man inte hunnit klart det man måste göra, säger Ingrid.

Ljusdal har aldrig haft kundval eller liknande tidigare. Där fick man börja från scratch när LOV skulle införas. Det man började med var att ta bort 25 procent av personalen.
Det försvann 22 årsarbetare i hela kommunen.
En annan Ingrid, med efternamnet Johansson, är verksamhetsutvecklare på omsorgsförvaltningen i Ljusdals kommun.
– Vi hade en hög kostnad för vår egen hemtjänst, vi såg att vi behövde se över det här innan vi började med LOV, säger hon.
Vårdbiträdet Ingrid Salomonsson tycker ändå att mycket är bättre, nu har de mer tid avsatt för sina ”kunder”.
– Det var efterlängtat.
Samtidigt intygar hon att hur de än försöker går det inte att vara den tid hos de gamla som det är tänkt.
I Ljusdal är målet att 75 procent av hemtjänstpersonalens arbetstid ska vara hos kunderna.
– Vi har fått sänka vårt mål till 70 procent. Vi klarar inte det heller. Vi ligger strax under 60 procent, säger Ingrid Salomonsson.

Varför klarar ni inte målet?
– Jag vet inte, det är obegripligt. Men alla klarar kanske inte att ta det lugnt och sänka axlarna.
Så för att hinna resa och planera måste de ta tid från kunderna, men tar de tid från kunderna når de inte målet. Och når de inte målet, vad händer då?
– Det är ett politiskt satt mål. Jag som tjänsteman kan inte ändra på det. Men vi får väl framföra att det inte går, säger verksamhetsutvecklare Ingrid Johansson.

Det är inte själva LOV-systemet i sig som kräver en viss andel tid hos kunderna. Men LOV medför att kommunerna anpassar kostnaden för den egna hemtjänsten till vad de är beredda att betala till de privata företagen. Och det blir inte lönsamt med för mycket tid utanför själva
kärnverksamheten, ”kunden”.
– Det skulle så klart bli dyrare med mer kringtid, säger konsult Eva Liljevall.
Nästa år ska de gå över till en modell, där den faktiskt utförda tiden styr hemtjänstens ekonomi. Inte som i dag att det är den tid kunderna har beviljats sina insatser som styr.

Ingen vet ännu hur det blir, men risken är att det blir tajtare, ännu mer slimmat. Och hemtjänstgruppens ekonomi riskerar att krympa.
– Vi har rätt till heltid här också i kommunen. Det kan bli tuffare med det då. Det bästa vore om våra medlemmar inte sprang så mycket, så att det verkligen syns hur det blir, säger Eva Steen, på Kommunals Ljusdalssektion.