I morgon på världsvattendagen tänker den franska tv-kananlen Arte visa ”Water Makes Money”. Om inte vattenföretaget Veolia lyckas stoppa filmen. Veolia har stämt filmbolaget för förtal. Filmbolaget anser att detta är en attack på yttrandefriheten och vädjar till människor att köpa ännu fler filmer. 1000 dvd-filmer är redan sålda. Den har redan visats på 200 olika platser i Frankrike och Tyskland och sponsras bland annat av facket.

Och det är ingen tvekan om budskapet: Vatten sköts bäst i offentlig regi. Privata företag är bara intresserade av lönsamhet.
Vattenföretagen Veolia och Suez har dragit sig tillbaka från flera länder i värden, mest på grund av det inte är lönsamt för dem. Deras största marknad finns i Europa men nu ifrågasätts de till och med det egna hemlandet Frankrike.

I Paris har vattenförsörjningen tagits tillbaka i offentlig regi. Andra städer är på väg. I Tyskland varnar borgmästaren i München för att medborgarna förlorar både kontroll och inflytande över vattentaxan, om de anlitar bolagen.
Det berättas i filmen också om en form av inträdesavgift som bolagen betalar till kommunerna. En rejäl summa som de sedan tar tillbaka från konsumenterna genom att höja va-taxan.

Detta är bara några av många exempel på hur fel det kan bli. På några ställen har företagen fått kontrakten genom att muta politiker, till exempel i Grenoble. Där fick borgmästaren miljontals kronor till sin valkampanj av ett dotterbolag till Suez. Även där sköts vattnet offentligt igen.
Synd att de som har gjort filmen inte låtit Veolia komma till tals. Det hade kanske räddat dem från en stämning. Filmens budskap når gott och väl fram ändå.

 

Water Makes Money har gjorts av Leslie Franke och Herdolor Lorenz, KernFilm. Den har sponsrats av bland annat det tyska fackförbundet Ver.di och EPSU, den europeiska unionen för offentligt anställda. Filmen kan köpas från bestellung@kernfilm.de för cirka 23 euro.