Nära 100 slumpvis utvalda demensboenden runt om i landet fick ett oanmält nattligt besök av Socialstyrelsens inspektörer. Kort därefter slog myndigheten fast att det på sex av tio boenden fanns gamla som lämnades ensamma och inlåsta på natten.
En slutsats var också att en majoritet av demensboendena var underbemannade. Men var gränsen går för vad personalen ska klara, ville man inte säga.

Nu är det klart vilka kommuner som fått kritik (se listan här intill). När Kommunalarbetaren har gått igenom en stor del av besluten, står det klart att personalens arbetsbelastning inte är väsentlig. Det viktiga är att en person måste vara kvar på varje enhet och har uppsikt över om de gamla vill ta sig ut.
Ett exempel är Backatorp, en demensenhet på Smedjebackens äldreboende i Laholm. Här har tre personal ansvar för totalt 30 boende, varav 10 på demensenheten. Socialstyrelsen anmärkte först på att demensenheten lämnades utan uppsikt när personalen gick iväg för att hjälpa till på andra enheter eller hade rast. Men när arbetsgivaren drog in rasten och bestämde att en av de anställda hela natten skulle stanna kvar på demensenheten, fick verksamheten grönt ljus.
Madeleine Stenshagen Måns­son är arbetsplatsombud för nattskiftet.
– Vi var glada att de tog bort rasten, för den var en påtvingad obetald rast. Men det blev jättejobbigt när vi bara blev två på de tre andra enheterna. Skill­naden blev bara att en sitter fast på demensenheten hela natten, vi fick ju inte mer personal.

Anställda på flera andra boenden som Kommunalarbetaren har pratat med berättar om en liknande omstuvning efter Socialstyrelsens besök. Enligt inspektör Monica Bengtsson har myndigheten inte gjort någon bedömning av bemanningen eftersom man då måste mäta ­vård­tyngden.
–  Varje kommun ska ha ett ledningssystem som säkerställer att de har den personal som behövs.
Så ni utgår helt enkelt från att kommunerna har tillräcklig bemanning?
– Om vi ser att det är helt oskäligt kan vi granska det. Men den här tillsynen fokuserade på om de boendes rörlighet begränsades på något otillåtet sätt.
Ett av de boende där myndigheten slår fast att bemanningen är otillräcklig är Klockarhöjdens särskilda boende i Skellefteå. Här ska två personal ta hand om två demensenheter med totalt 43 boende. Efter inspektionen bestämdes att personalen på demensenheterna ska stanna kvar där och inte längre jobba i team med de andra. Klockarhöjden, som totalt har 140 boende och 6 personal på natten, fick också tillfällig förstärkning med en anställd som var övertalig på ett annat boende.
– Där agerade chefen snabbt. Men fortfarande har man 21 personer själv per enhet, säger Kommunals arbetsplatsombud Lars-Olof Hedkvist.
Skellefteås socialchef Lotta Svärd har räknat på vad det skulle kosta att ha en anställd fast på varje enhet nattetid. För det är så även hon tolkar att Social­styrelsens beslut innebär. Sum­man är 22 miljoner och motsvarar 45 årsarbetare.
– Risken är att det här kommer att innebära större avdelningar med fler äldre.

Demensboenden som kritiseras i Socialstyrelsens rapport

Kommunerna eller de privata företagen har kritiserats för brister i inlåsning och bemanning. Socialstyrelsen har pekat ut 1 till 3 brister. 3 brister betyder allvarligast kritik.

Piteå: Norrgården och Öjagården(3)
Skellefteå: Klockarhöjden (2)
Ragunda: Björkhammar (1), Nipängen (3)
Sundsvall: Björkbacken (1)
Söderhamn: Linden (2)
Borlänge: Ekoxen (2), Hessegården (2)
Karlstad: Brattska Gården (2), Gruvan (2)
Uppsala: Frodegården (2)
Strängnäs: Kristinagården (2)
Laxå: Ramundergården (2), Solhöjden(2)
Västerås: Änglamarken (2),
Attendo Care:?Rösegården (1)
Kumla: Solbacka (2)
Arboga: Strömsborg (1)
Vårdstyrkan i Stockholm AB: Allégården (1)
Huddinge: Björkbacken (2), Solgården (2)
Borgerskapets äldrehem: Rozeliahemmet (2)
Gotland: Fältgatan 77 (2)
Stockholm: Hemmet för gamla (2), Mårtensgården (2)
Judiska hemmet Stockholm: Diamanten (2), Carema care, Koppargården (1)
Lidingö: Lidingö sjukhem(2)
Södertälje: Oxbackshemmet/Cederströmska gården (2), Slåttergården (1)
Täby: Tibblehemmet(2)
Attendo Care: Årstabergshemmet (2)
Norrköping: Borgmästaregården (2), Attendo Care: Duvan (2), Valhallavägen 1A (1)
Västervik: Edshöjden (2), Gertrudsgården (3)
Värnamo: Forsgården (2)
Gislaved: Hagagården (3), Blomstervägen (1)
Värnamo: Linneberg (2)
Mönsterås: Torshaga (2), Åshaga (2)
Trollhättan: Blomstergården (2), Nordängen (2)
Vara: Bonden(2)
Kungälv: Gläntan(1), Ranrikegården (1)
Lerum: Höjdenhemmet (2), Tuvängen (2)
Hjo: Sigghusberg (1)
Härryda: Östra Bygården (1)
Helsingborg: Bokliden (3)
Lund: Brunnsbo (3)
Trelleborg: Bäckahästen (3),Östergården(3)
Markaryd: Fyrklövern (3), Sjögården (3)  
Karlskrona: Hammarbygården (3), Ljungskär (3)
Hässleholm: Hemgården, Eken 2(3)
Malmö: Håkanstorp (3), Segevångsgården (3)
Attendo Care: Lindgården (3)
Osby: Lindhem (3), Soldalen (2)
Östra Göinge: Skogsbrynet (3)

Demensboenden som fick godkänt:

Storuman: Blåsippan
Piteå: Munkberga Brogården
Skellefteå: Nygården Bureå
Nyköping: Arken
Kumla: Bataljonen
Uppsala: Ebbagården
Attendo Care Arboga: Götgården
Strängnäs: Riagården
Nyköping: Rönnliden
Söderhamn: Åsgården
Gotland: Iliansgården
Lidingö: Kaprifolen
Stockholm stad: Magdalenagården och Skolörten
Bräcke Diakoni: Gottfridsbergs vårdboende
Härryda: Ekdalagården Sjövik
Ulricehamn: Ekero och Parklyckan
Göteborg: Blåklinten och Furudal
Laholm: Smedjebacken Backatorp.
Örebro Humana Omsorg AB, Tangons äldreboende
Vara:Östergård
Helsingborg: Lundhagen
Hässleholm: Vallmogården
Carema Vård & Omsorg Solna: Ärtan.

KA?granskade

* Socialstyrelsen har inspekterat 94 demensboenden runt om i landet och Kommunal­arbetaren har gått igenom en majoritet av de 27 friade boendena för att se vilken nivå på bemanningen som tillsynsmyndigheten anser är rimlig.

* Det är svårbedömt eftersom nattpersonal ofta även har ett större eller mindre ansvar för andra avdelningar och hemtjänstlarm. Men i de friade fallen ligger bemanningen ofta på 10-15 gamla (de flesta med demens) per anställd.

* Socialstyrelsen hänvisar ofta till att ­arbetsgiv­aren uppgett att extrapersonal kan ringas in vid behov.