Det var under förra vintern som hemtjänsten i Ljungby fick en del av sina äldre bilar ersatta med nya av modellen Toyota Aygo. De nya bilarna är billigare i drift och dessutom miljövänligare. Men för personalen blir det problem när de måste ge sig ut på mindre landsvägar och det är vinterväglag.
– Väghållningen är det största problemet men bilen är ju också väldigt liten. Vi är ofta ute och kör på utsatta tider, i gryning och skymning, då risken för viltolyckor ökar, säger Maritha Carlsson Elmlund som har arbetat i hemtjänsten i 14 år.

Hon berättar om ett tillfälle när hon jobbade och passerade en olycksplats.
– En av bärgningskillarna pekade på min bil och sa att det var tur att det inte var jag som krockade, för då hade jag inte stått där.
Maritha Carlsson Elmlund menar att hon inte är ensam om att tycka att trafiksäkerheten i bilen är otillräcklig. Men personalens klagomål har inte tagits på allvar, enligt henne.

Den uppfattningen delas inte av Annika Petersson som är verksamhetschef för hemtjänsten i Ljungby kommun. Hon berättar att en åtgärdsplan lades fram i socialnämndens arbetsutskott redan i juni förra året.
– I den har man sett över problemen och ger förslag på åtgärder. Bland annat ska man som förare tänka på att anpassa sitt körsätt i den här bilen. Och personalens synpunkter om till exempel väghållningen ska beaktas vid nästa upphandling, säger hon.

Men hon erkänner att det också är en fråga om pengar när kommunen köper in nya fordon.
– Det ska jag inte sticka under stol med. Vi har en ansträngd ekonomi. Dessutom omfattas bara sju av sammanlagt tjugotvå bilar i hemtjänsten av de här problemen. Personalen får försöka se till att fördela bilarna så att de mindre främst körs i stadstrafik.