– Många bussförare hämtar sin buss på ett ställe och lämnar den på en helt annan plats. För transporttiden får du varken lön eller tidsersättning. Det måste det bli ändring på, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund i ett pressmeddelande.

En annan viktig fråga för Kommunal som nu kommer komma upp i avtalsförhandlingarna är arbetsgivarnas återkommande bruk av provanställning när en ny entreprenör tar över trafiken. Som Kommunalarbetaren tidigare har berättat har facket försökt driva ett fall i Arbetsdomstolen med bussförare som hade upp till 30 års arbete bakom ratten, men ändå tvingades till provanställning.
Arbetsdomstolen gav då arbetsgivaren rätt, nu försöker alltså Kommunal istället avtalsvägen.
– Det är en orättvisa som slår hårt mot anställningstryggheten i branschen, säger Lenita Granlund.

Lönemässigt kräver Kommunal ett lägsta utrymme om 2,6 procent, och att alla anställda ska få reallöneökningar, ökningarna ska vara minst 620 kronor per månad och heltidsanställd. Det står inget explicit om individgaranti. Facket yrkar också på lägstalöner för verkstadspersonal och trafikvärdar.
Arbetsmiljömässigt vill Kommunal bland annat att det skapas nya regler kring raster och uppehåll med större utrymme ”för vila och rekreation”, samt att arbetstagarna har rätt till PSA-provtagning (prostataprov), mammografi och cellprov på betald arbetstid.

Avtalet med Bussarbetsgivarna går ut den 31 maj. Kommunal förhandlar för 16 000 medlemmar, förutom bussförare är det verkstadspersonal, spårvagnsförare, tvätthallspersonal och trafikvärdar.