Många gör det säkert någon gång vartannat år. Tar tre nummer plus en mascara och hoppas på lite lyx i vardagen. Men så kommer det glossiga magasinet och blädder, blädder fem minuter senare är det roliga slut.

KA:s granskning av tio månatliga damtidningar visar att det finns en standardmall. Först kommer plocksidor med trender och kändisar, sedan ett längre porträtt eller reportage. Sedan följer mode, frågespalter och sist ett resetema.
Skillnaden ligger i tilltalet, mängden mode, antal längre texter och mängden annonser.

Här är de tio tidningarna, i ordning efter hur stor andel annonser de har:
(Siffrorna gäller oktobernumret av respektive tidning.)

1. M-MAGASIN
155 sidor
Annonser: 28%
Mode: 10%
Längre texter: 6
Koncept:
För rätt välbeställda 50-plussare som är engagerade mor- och farmödrar och planerar sin pension. Står på läsarens sida och klart mest läsning. Bäst i test!

2. SOLO
131 sidor
Annonser: 30%
Mode: 18%
Längre texter: 1
Koncept: Yngre läsekrets, hög kändishalt och plocksidor i massor. Texter om första sexet med nya pojkvännen och fånga drömkillen. Här finner man också ”sportiga hotties”, killar med bar överkropp.

3. KATTIS & CO
139 sidor
Annonser: 32%
Mode: 8%
Längre texter: 2
Koncept: Hemvävt och lite präktigt, många frågespalter – till och med fråga prästen! Mycket läsning och lite bling bling. Texterna är ofta ”så här gör du-manualer”.

4. COSMOPOLITAN
147 sidor
Annonser: 33%
Mode:15%
Längre texter: 1
Koncept: Yngre målgrupp, kändistungt och mycket rör sig om killar, dejting och sex och smink. Huvud­texten har titeln ”Britney is back”.  Kortare plocktexter som ”Kändismännens gråtlåtar”.

5. TARA
154 sidor
Annonser: 36%
Mode: 13%
Längre texter: 5
Koncept: Kvinna mitt i karriären, med lite snäll touch. Hälsa och relationer, men även skönhetslyft och kändisar. Liksom Amelia och M Magasin sticker den ut med porträtt av vanliga kvinnor, ofta kommunalare.

6. FEMINA
203 sidor
Annonser: 39%
Mode: 18%
Längre texter: 3
Koncept: Den mest damiga av tidningarna. Inredning och mat och för den ordentliga tjänstemannakvinnan som struntar i att banta. De längre texterna ger tips när mannen inte vill ha sex och hur din tonåring kan guida dig på internet.

7. PLAZA KVINNA
179 sidor
Annonser: 41%
Mode: 30%
Längre texter: 5
Koncept: En lite mindre modetung variant av Elle med konstnärliga modereportage men mer läsning. Det andas modemedveten medelklasskvinna, som i detta nummer funderar över fertiliteten. Granskande text om botox.

8. AMELIA
171 sidor
Annonser: 42%
Mode: 9%
Längre texter: 6
Koncept: Inte så mycket mode. Vänder sig till Svens­son­kvinnan mitt i karriären och familjen med mycket peptalk och artiklar om självhjälp. ”Sluta lyxgnälla alla småbarnsfamiljer”, och andra läsvärda längre texter.

9. DAMERNAS VÄRLD

259 sidor
Annonser: 47%
Mode: 24%
Längre texter: 5
Koncept: Modetungt magasin, men inte så dyra kläder. Ganska rent från kändisar och texterna är ofta porträtt. En ganska mellanmjölkig tidning med en del läsning: Jennifer Aniston, Christine Meltzer och ”Ta kritik och växt som människa”.  

10. ELLE
299 sidor
Annonser: 48%
Mode: 57%
Längre texter: 3
Koncept: Mycket mode och flott inredning och design. Det här är tidningen för fashionistan, även reportagen handlar om stil. Annat exempel: ”Pallar du att han porrsurfar”.

"Det kolorerade träsket"

Damtidningarna växte sig stora under 20- och 30-talet. Denna kvinnliga läsning dömdes ut av kultureliten som föraktfullt talade om "det kolorerade träsket". Vid 1900-talets början var Svensk Damtidning väldigt populär. Den betecknades som mer liberal än konkurrenterna Idun och Hemtrefnad som hade kontakter i kvinnorörelsen. Efter andra världskriget blev Året runt den mest populära damtidningen. Idag är Allers störst på marknaden med en upplaga på 213 800 (2009).