Det blev storslam för Busslink, vars bolag för en vecka sedan bytte namn till Keolis Sverige. Bolaget behåller trafiken i Söderort förutom den trafik som tas över från Nobina.
Kontraktet gäller från augusti 2011 och sju år framåt. Det kan förlängas i ytterligare tre år.

Upphandlingen innebär en del organisatoriska förändringar. Trafikområdena Söderort och Huddinge/Botkyrka slås samman. Ett nytt garage startas inom trafikområdet i Gubbängen nästa år.
Huvudskyddsombudet vid Söderort, Ulf Björe, tycker att det är skönt att Busslink får behålla trafiken.
– Vi är ju vana vid personerna i ledningen och slipper börja om från början. Men det hade varit OK om Nobina tagit över också, säger han.

Hård Lars Andersson är lika lugn och samlad. I Storstockholm har personalen anställningstrygghet vid upphandlingar. All berörd personal är garanterad att få börja arbeta för den nye entreprenören, utan att behöva vara provanställd.
– Vi måste nu ta kontakt med Busslink för att lära känna den ledning som ska ta över här. Det blir ju en omställning jämfört med den företagskultur vi nu har vant oss vid, säger Hård Lars Andersson.
I Botkyrka har SL, SL Buss, Busslink och nu Nobina ansvarat för trafiken.
– Nu kommer vi tillbaka till Busslink. Vi kavlar upp ärmarna och sätter igång och jobbar för att det ska bli så bra som möjligt för oss, fortsätter han.