Trygga bussjobb kan bli krav
Västtrafik kan följa moderatstyrda SL:s exempel och kräva anställningstrygghet för personalen vid nästa upphandling av trafik i Göteborg. Socialdemokraten Leif Blomqvist, ordförande i Västtrafik, är öppen för att ställa det kravet.
Västtrafik ska upphandla trafik år 2011 och 2012.
– Jag utesluter inte att vi då tar med kravet enligt Kommunals önskemål. Helst ser jag att någon annan än Västtrafik prövar rättsläget, men om så inte sker är det kanske bra om vi ser till att göra detta, säger han.
Västtrafik styrs av Socialdemokraterna, Centern och Folkpartiet.
– Jag vet inte om de andra partierna är beredda att gå med på kravet, säger han.
Problemet är enligt honom att Göteborgs Stad i slutet av 90–talet krävde anställningstrygghet samt att entreprenören skulle ta över gasbussar och teknisk utrustning för gasdrift. Detta överklagades, domstolen tvingade Göteborg att dra tillbaka dessa krav och göra om upphandlingen.
Det var just Leif Blomqvist som var ansvarigt trafikråd i kommunstyrelsen då.
– Så jag vet vad det innebär att få domstolen emot sig, Men om vi tidigarelägger nästa upphandling ett halvår hinner vi göra om den om domstolen tvingar oss att göra om upphandlingen, säger han.
En del jurister menar att Göteborg hade kunnat klara sig 1998 om de enbart hade krävt anställningstrygghet och struntat i bussarna.
Men de flesta av landets upphandlare tolkar domen som att det är förbjudet att kräva anställningstrygghet vid upphandling.
Det är bara moderatstyrda SL i Stockholm som fortsätter att ställa kravet. Det fanns också med när stadstrafiken i Umeå senast upphandlades. Varken i Stockholm eller i Umeå krävdes att entreprenören också tar över bussar som Göteborg en gång gjorde.
– Jag har tolkat det som att vi trotsar domstolen om vi på nytt kräver anställningstrygghet. Men det kanske är dags att vi ser till att försöka ändra rättsläget, för domen mot oss var olycklig, säger Leif Blomqvist.
Domstolen kommer enbart att pröva kravet om någon överklagar att Västtrafik har med detta i upphandlingen. I Stockholm och Umeå har ingen överklagat kravet.
– Helst ser jag att parterna löser detta själva. Det borde ligga i bussbolagens intresse att få en sådan överenskommelse med Kommunal, fortsätter Leif Blomqvist.
Kommunal har centralt försökt utan framgång. Därför har Kent Budd, ordförande för trafikpersonalens sektion vid Göteborgs Spårvägar, skrivit ett brev till Västtrafiks ledning där han lyfter fram de krav han vill att Vässtrafik ska ta med i kommande upphandlingar.
I brevet står det att:
”Kommunal ser det som en självklarhet: – vid upphandling ska berörd personal med automatik tas över av ny entreprenör.
Så skedde inte när Busslink och Veolia tog över trafik i juni i år. Ska branschen vara attraktiv så kan det inte vara som nu att vid varje upphandling sker en utgallring där förare som kört i flera år ratas eller får provanställning.”
För trafikpersonalen vid Göteborgs Spårvägar, GS, är det viktigt att Västtrafik ställer upp för anställningstrygghet.
– Annars finns stora risker att vi får problem om GS på nytt förlorar trafik, säger Kent Budd.
Vid förra årets upphandling förlorade GS hälften av sin trafik till Veolia och Busslink. GS ville då göra sig av med förare, som på grund av omställningsavtalet i bolaget inte kunde sägas upp men omplaceras till annat arbete i Göteborgs stad eller dess bolag.
– Vi tjafsade med GS om hur övertaligheten skulle beräknas. Enligt vår uppfattning skulle den ske bland trafikpersonal på alla busslinjer i Göteborgsregionen, enligt principen sist in–först ut. GS menade att endast förare på de linjer bolaget förlorade kunde beröras, säger Kent Budd.
Kompromissen blev att GS gick med på Kommunals krav mot att facket gick med på att vid nästa upphandling ska övertaligheten beräknas enbart på berörda linjer.
– Vi gick med på kompromissen för att vi skulle kunna bli överens. Tack vare det blev ingen trafikpersonal övertalig, berättar Kent Budd.
En del slutade också frivilligt och började arbeta hos de entreprenörer som vann trafik från GS.
Vid en del ändstationer finns i dag bajamajor och dåligt underhållna rastlokaler. Kent Budd skriver i sitt brev att det är svårt att få entreprenörerna att investera i bättre arbetsmiljö när de inte vet om de får behålla trafiken. Han vill att Västtrafik tar över ansvaret och står för personalutrymmen, depåer och terminaler.
Leif Blomqvist är tveksam till dessa krav.
– Vi har inte diskuterat dem i styrelsen. Men signalen i den nya kollektivtrafiklagen som Alliansen drivit igenom är att vi ska lägga över allt mer av ansvaret på entreprenörerna, säger han.
Kent Budd vill att Västtrafik även ställer krav om bättre förarmiljö i bussarna, till exempel när det gäller värme, kyla, avskärmning, förarskydd och utrymmet på förarplats.
Kommunal har förgäves försökt att få bussbolagen att gå med på de krav som nämns i brevet.
– Vi har försökt att få dem att gå med på att garantera anställningstrygghet. Men nu senast sa Busslink nej när de tog över trafik från GS, trots att bolaget accepterar samma krav i Stockholm, berättar Lasse Selander, regional facklig företrädare för trafikpersonalen i Göteborg.
Det finns en överenskommelse mellan Kommunal och GS; Busslink, Veolia samt Nobina (fd Swebus) om att i Göteborg ska bolagen erbjuda fast anställning när de tar över personal, endast när det finns särskilda skäl, som vid sjukdom, ska de provanställa.
– Men det är osäkert om Nobina står fast vid den överenskommelsen. Deras policy verkar vara att provanställa alla som börjar i bolaget, säger Kent Budd.
I slutet av oktober går tiden ut för att lägga anbud för den som vill köpa GS. I december ska fullmäktige i Göteborgs Stad ta ställning till om bolaget ska säljas.
– I så fall räknar vi med att det blir ett övertagande enligt LAS. Och i så fall garanteras vår anställningstrygghet. Men den kan förloras i nästa upphandling om inte Västtrafik går med på vårt krav, säger Kent Budd.