SVAR: Jag håller med dig om din beskrivning av problemet, som finns inom den privata personliga assistansbranschen.  Företagen anställer på viss tid eller så länge uppdraget varar, i stället för tillsvidareanställning som är brukligt. De gör så för att brukaren ska kunna byta assistent om brukaren anser att assistansen inte fungerar och då kan uppdraget upphöra med kort varsel.  Är man däremot tillsvidareanställd måste det finnas saklig grund för uppsägning.  Några av våra yrkanden i avtalsrörelserna är just tryggare anställningar i form av tillsvidareanställning, längre uppsägningstid och bättre ersättning för journätter. Under våren tecknade vi ett avtal med  arbetsgivarorganisationen Pacta, där tillsvidareanställning är en huvudregel. Vi hoppas naturligtvis  att andra arbetsgivarorganisationer vågar följa efter. Om inte annat borde brukarna välja bland de bolag som är kopplade till just Pacta, för att visa att man anser att ens assistent ska ha en trygg anställning. De flesta personliga assistenter gör ett fantastiskt bra jobb och skapar möjlighet för brukaren att få en bättre tillvaro och då är det inte mer än rimligt att assistenten har en anställningstrygghet. Även av rekryteringsskäl måste man skapa bra förutsättningar för att fler ska välja yrket i framtiden. Vi hoppas självklart också att fler personliga assistenter går med i Kommunal, så vi kan fortsätta driva kampen för bättre anställningsvillkor inom branschen.