– Det är ingen skillnad på oss och de på McDonalds(*), vi får stämpla ut när de inte behöver oss, säger undersköt­erskan och arbetsplatsombudet Annika Hallingfors.
Andreas Eriksson, Kom­munals ordförande i Vindeln, säger att neddragningar har gjort att delade turer har ökat så kraftigt.
– Många medlemmar får välja mellan delade turer eller att jobba varannan helg. Till slut kommer man till en punkt där man har åtta delade turer och ­var­annan helg.

Andreas Eriksson, ordförande Kommunal i Vindeln.
– Det är för lätt att använda sig av delade turer, säger Andreas Eriksson, som är ordförande för Kommunal i Vindeln.

För hemtjänsten i Vindeln är delade turer inte längre bara ett ­helg­fenomen. De har inte önskeschema och har inte varit med och gjort det schema de har sedan oktober 2009.
– Jag är så less på det, att vara på jobbet i över 13 timmar. Arbetsledningen påstår att vi inte behövs mitt på dagen, säger Britta Hjalmarsson när KA besöker hemtjänstens lokal under en stressig lunch.
I stället sitter de på jobbet utan att jobba. Det är för dyrt att köra de extra milen och det går bort ännu mer tid för återhämtning. Ibland är glappet mellan arbetspassen bara två timmar, på en vanlig tur från 7.30 till 17.
– Om jag ska jobba delade turer då ska jag ha mer än åtta timmar så jag får en förtjänst i form av fler fria dagar, säger Britta Hjalmarsson.

De som jobbar heltid har sex eller sju delade turer på sitt femveckorsschema. Även Anna Åbjörnsson, som jobbar 62 procent, har sju stycken.
– Min mamma var sjuksköt­erska på 50-talet och då jobbade de såhär. Det får bara inte förekomma, jag har ingen tid att återhämta mig, säger hon. Det är för att vi är kvinnor. Vår arbetstid kan man göra vad man vill med och vi ställer upp på allt.
Vikarier utnyttjas ännu mer och kan ha hur många delade turer som helst, tycker hemtjänstgruppen. I dag jobbar en vikarie 7.30-17.00 med tre timmars rast.

Förutom att personalen känner sig trötta och stressade, fungerar umgänge och familjeliv dåligt. Att vara ensamstående och ha småbarn skulle inte vara möjligt, säger de.
Hemtjänstgruppen har olika åsikter om att införa önskeschema, men Andreas Eriksson på Kommunal ser det som en lösning. Han har inget emot delade turer om man har valt dem själv, men han kräver en reglering.
– Det är för lätt att använda sig av delade turer för det kostar inget. Det blir den enkla vägen ut i stället för att göra bra scheman, säger han.
Inför Kommunals avtalsförhandlingar skrev Andreas Eriks­son en motion. Han vill göra det svårare för arbetsgivare att ha delade turer och har två förslag: arbetstidsförkortning, som bussförare har, eller att få en viss ersättning för timmarna mellan arbetspassen.

I Kommunals nya avtal är en grupp tillsatt som ska jobba för att ”främja en ur ett hälsoperspektiv hållbar arbetstidsförläggning”, vilket Andreas Eriksson väljer att tolka som att en lösning för delade turer är på väg.
– Det är ett stort steg att SKL erkände problemet. Men jag hade gärna sett en skarpare skrivning.

(*) För en tid sedan avslöjade SVT att personal på McDonald’s tvingas stämpla ut, men stanna på jobbet, när det inte finns något att göra.