Attendos värdekortlek.

 

Niclas Dahlbäck var tidigare redigerare på TV 4 och Kanal 5. I dag tar han hand om åldringar på ett äldreboende i Frösunda. Det drivs av det privata Attendo Care.
Niclas är även utbildad till värderingscoach. Han ska inspirera och starta samtal om Attendos grundvärderingar. Det gör han på våningsmöten med hjälp av kortleken. Korten innehåller frågor och situationer som kan dyka upp i jobbet. Han brukar föreslå ett kort att diskutera kring. Eller så kommer deltagarna överens om ett annat kort.
– Den här veckan jobbar vi med kortet ”Jag hjälper gärna till och hittar nya och bättre alternativ”, berättar han. Deltagarna behåller kortet och sedan träffas de för en uppföljning veckan därpå.

Niclas Dahlbäck
Niclas Dahlbäck är en av dem som utbildats i Attendo Cares värderingar.
Foto: Emma Sundelin

Grundvärderingarna handlar om engagemang, kompetens och hjälpsamhet. Vad det betyder symboliseras i orangefärgade, blåa och gröna kort.
Niclas visar några kort och vad det står på dem, till exempel: Jag frågar när det är något jag inte förstår, jag är en bra lyssnare, jag använder hjälpmedel på rätt sätt.
Det kan tyckas som självklarheter men det tycker inte Niclas. Det handlar inte, enligt honom, om att förringa medarbetarnas kunnande, men det kan vara bra att fräscha upp kunskaper och påminna dem om varför de är här.
– Man är ju här för de äldres skull.
Flera kort innehåller meningar som: Jag har en positiv inställning till Attendo, är medveten vad tystnadsplikten innebär och för fram synpunkter i rätt forum.
På frågan om man måste vara så lojal mot företaget svarar han:
– Man ska ju vara lojal mot dem man arbetar hos, så är det väl på de flesta företag.

Niclas väljer ut två kort som han tycker om, ett grönt och ett blått där det står: Jag ser till det friska hos individen. Jag pratar inte negativt om tredje person.
– Jag försöker i mitt arbete fokusera på vad de som bor här kan och förmår, inte på vad de inte kan.
Vi går upp till våningen ovanför och diskuterar Värdeleken med två undersköterskor, som ser klara fördelar med den.
– Jag vågar numera säga saker och ting som jag inte gjorde förut. Jag kan ta emot kritik på ett annat sätt, säger undersköterskan Lydia Echiburú.
– Vi kan börja prata om något annat än det som står på kortet, om hur vi upplever varandra, inflikar undersköterskan Camilla Trygg.

Annat de diskuterat är enkla vardagssituationer som att knacka på hos den som bor här och fråga om det är okej att komma in.
Vi diskuterar åter lojaliteten mot företaget.
– Klart det finns gränser. Är något riktigt galet, något riktigt illa, då skulle man inte ha lojaliteten kvar, säger Camilla.
Samtidigt tycker hon och Niclas att journalister fokuserar på det negativa hos Attendo och inte på vad som är bra.
– Det kan göra mig ledsen, säger Niclas, som trivs bra i sitt jobb.

Värderingscoacher

Niclas Dahlbäck har gått på kurs två heldagar för att bli
värderingscoach.
Alla Attendos medarbetare, ända upp till ledningsgruppen, har fått en grundlig genomgång om Attendos värderingar.
Cirka 160 personer/år utbildas till värderingscoacher.
Uppdraget innebär inte i sig automatiskt högre lön men vägs in med övriga kriterier.
Attendo Care är ett privat vård- och omsorgsföretag med 10000 anställda.