Så fick Intraphone grönt ljus i Långshyttan
På andra håll har personalen rasat mot Intraphone. I Hedemora, i Dalarna, gick ledningen varsamt fram och reaktionerna blev annorlunda. Långshyttans hemtjänst har använt Intraphone sen 2007.
På väg från Hedemora tågstation, mot den gamla bruksorten Långshyttan. Gunilla Grufman berättar om fördelarna med Intraphone, hon är enhetschef för hemtjänsten.
Bilen ringlar sig fram genom det böljande mörkgröna landskapet. Många har flyttat från Långshyttan, det är inte som förr när stålindustrin blomstrade.
– Säg att barnen bor i Göteborg, om deras föräldrar ringer och säger att de inte har fått mat kan vi logga in på datorn och kolla direkt. På sikt hoppas vi att anhöriga själva kan logga in sig.
Hemtjänsten i Långshyttan har sin bas i postens gamla lokaler. På anslagstavlan hänger en insändare som är kritisk mot Intraphone, urklippt ur KA.
Tina Bäck är Kommunals arbetsplatsombud. Det har varit en lugn dag idag, bara några stödstrumpor på morgonen. Hon promenerar från det gamla posthuset till ett äldre par för att hämta inköpslistor. Knackar på dörren. Drar på sig blå skoöverdrag. Småpratar om inköpslistan.
– Jag ska bara knappa in mig på telefonen, säger Tina Bäck.
Hon hinner knappt lyssna på rösten i luren innan hon fortsätter med att trycka in vem hon är och vad hon ska göra. Jobbet kommer igång igen. När Tina berättar om Intraphone är hon noga med att påpeka att hon bara kan prata för sig själv. Åsikterna bland kollegorna på hemtjänsten är delade. Vissa är nöjda andra missnöjda. Men de flesta har samma hållning som Tina Bäck: Intraphone har både för och nackdelar.
– Jag minns en som var stark motståndare. Hon trodde att vi hade systemet för att chefen skulle kontrollera. Hon sa: tänk att de ska ha sån koll på er.
Varje insats har en unik kod i Intraphone.
I början var det mycket jobb med att förklara för de äldre varför de skulle springa och knappa på telefonen. I dag är många duktiga på att påminna om hon glömmer bort att knappa in. Det går också fortare nu.
– Det känns bra att alla viktiga händelser finns i datorn. När jag läser in kan jag lämna en stafettpinne till nästa som kommer.
Tina säger att en annan fördel är att schemat kan bli bättre, nu kan schemaläggarna se exakt hur lång tid allting tar när Intraphone samkörs med schemaverktyget Time Care.
– Men de vet exakt hur vi jobbar. Jag är rädd att det kan bli negativa konsekvenser.
Misstanken bekräftas av Gunilla Grufman som säger att den minutiösa rapporteringen är bra när man ska äska pengar av politiker. De kan se vilken verksamhet de verkligen har.
– Men visst, det kan vara åt andra hållet också, man kan se att det är för mycket personal också, säger Gunilla Grufman.
När de började använda Intraphone i Hedemora gick man varsamt fram. Först testades systemet i en hemtjänstgrupp, därefter gjordes en utvärdering där personalen, arbetsledning och brukare var representerade.
En majoritet av deltagarna i undersökningen var positiva. Eva Rosén är områdeschef för hemtjänsten i Hedemora. Hon påpekar att Intraphone också är ett verktyg för säkerhet.
– Säg att en anställd har kört av vägen, vi försöker ringa men får inget svar. Då kan vi gå in i systemet och se var personen var inloggad senast.
Tina Bäck bär en välfylld matkasse. Hon berättar om ännu en IT-lösning. Fler brukare får så kallade mobillås. Från ett program i mobiltelefonen skickas en digital nyckel till ett elektroniskt lås som vrider om det vanliga låset. Mobillåset underlättar jobbet, nu slipper personalen släpa runt på jobbiga nyckelknippor.
FÖR- OCH NACKDELAR MED INTRAPHONE:
1 Genom att knappa in siffror på en hemtelefon rapporteras vilka insatser som utförts och av vem.
2 Den anställda ringer två gånger på varje besök.
3 Intraphone samkörs ofta med datorprogram för schemaläggning.
4 Flera kommuner har skaffat Intraphone för att kvalitetssäkra privata tjänsteutövare.
5 Avvikelser pratas in i telefonen och skrivs in av Intraphones personal.
6 Anhöriga kan, efter brukares medgivande, komma åt information om utförda och avböjda insatser.
7 Intraphone har kritiserats för att vara krångligt och stressframkallande.
8 Personal har känt sig övervakade.