Kommunal krävde innan upphandlingen att de anställda skulle garanteras anställningstrygghet, att om Swebus förlorade skulle det bolag som vann ta över berörd personal.
Det kravet gick inte X–trafik, som upphandlade trafiken, med på. Resultatet blir att ett antal förare nu riskerar att bli arbetslösa.

Det nya bolaget som ska köra i Gävle ägs av Orusttrafiken och KR Trafik. Bolaget kör redan stadsbusstrafiken i Östersund.
Ola Westman, fackligt aktiv förare inom Swebus i Gävle, är orolig för framtiden.
– När KR Trafik tog över i Söderhamn och Hudiksvall efter Swebus och Veolia fick inte fackligt aktiva anställning i bolaget. Det är klart att jag funderar om det ska bli likadant här, säger han.
Kommunal i Gävleborg menar att också sjuka förare nekades möjligheten att börja köra för KR Trafik i Söderhamn och Hudiksvall.

Men Kommunals avdelning i Jämtland har bra erfarenheter av Stadsbussarna i Östersund.
– Vi har aldrig haft några större problem med det bolaget. Jag har aldrig hört talas om att någon av deras anställda har fått problem på grund av fackligt arbete, säger Per Svensson som är ombudsman i Kommunal Jämtland.

Mikael Bernervall, vd för Stadsbussarna i Östersund, försäkrar att ingen förare från Swebus ska ratas på grund av fackligt arbete.
– Vi har redan fackligt aktiva som kör. Det viktiga för mig är att de är duktiga och intresserade för sitt arbete, säger han.
Mikael Bernervall kan inte säga hur många förare som kommer att rekryteras för att köra bussarna i Gävle stadstrafik.
– Det ska rulla lika många bussar som nu. Vi behöver förare till varenda buss. Men vi har ingen ryggsäck som vi kan plocka fram förare ur. Så vi behöver rekrytera, det är det enda jag kan säga, förklarar han.

Mikael Bernervall hänvisar till bussbranschavtalet och säger att anställda förare placeras in i en lönetrappa och får betalt efter erfarenhet.
Men de får börja som provanställda även om de redan har flera års erfarenhet som förare.
– Det finns väl inget yrke i dag där du kan bli anställd annat än som provanställd? Inte som jag känner till i alla fall, säger Mikael Bernervall.

Stadsbussarna i Östersund tar över stadstrafiken i Gävle från den 13 juni 2010. Kontraktet gäller i tio år. Sedan ska trafiken upphandlas på nytt och anställda förare kan på nytt riskera att bli av med jobbet.
Swebus behåller landsbygdstrafiken i Gävleborg fram till juli 2019.