Bolaget anser att alla förare vid de busslinjer som efter upphandling tas över av konkurrenterna är övertaliga, oavsett anställningstid.
Fack och arbetsgivare har en gemensam omställningsgrupp för hur övertaligheten bland förarna ska lösas. Den gruppen har arbetat i några veckor.
– Arbetsgivaren hävdar att principen sist in–först ut inte gäller eftersom ingen sägs upp utan omplaceras. Trots att vi är oeniga om principen ska gälla eller inte börjar vi närma oss en lösning, säger Kent Budd som är ordförande i Kommunals trafiksektion vid Göteborgs Spårvägar.

Tanken är enligt omställningsavtalet att om inte Göteborgs Spårvägar kan erbjuda jobb så ska Göteborgs kommun erbjuda annat arbete.
I somras avgjordes Västtrafiks upphandling av busstrafiken kring Mölndal och Partille samt en del regionala expresslinjer. Göteborgs Spårvägar förlorade trafik till Veolia och Busslink som tar över i juni nästa år.
Kommunals trafiksektion vid Göteborgs Spårvägar har inlett kontakter med Busslink och Veolia.
– De kommer att behöva fler förare eftersom trafiken utökas. Så det kommer att bli nyrekrytering vilket är positivt, säger Kent Budd.