Busslink stängde av föraren som får gå hemma med lön tills provanställningen upphör.
En passagerare hade filmat hur föraren knappade på sin mobil medan han styrde bussen.
Busslinks personaldirektör Ted Stridsberg förklarade att företaget avslutat anställningen eftersom föraren visat dåligt omdöme och för att värna säkerheten ombord.

På måndagen ville inte Ted Stridsberg kommentera uppsägningen.
– Av hänsyn till föraren och Kommunal vill jag inte säga något om detta förrän efter förhandlingen i morgon, inte mer än att vår interna utredning visar att föraren skickade sms medan han körde, säger Busslinks personaldirektör.
Föraren förnekar att han skulle ha skickat sms utan försökte med återuppringning och högtalartelefon få kontakt med den lokala arbetsledningen som ringt honom för att ge instruktioner om att plocka upp passagerare vid en havererad buss.
Han försökte få kontakt med arbetsledningen eftersom han inte helt förstod vad han tidigare uppmanades att göra.

Kommunal stöder föraren. Bengt Bryungs säger att Busslink försöker tvätta sin smutsiga byk för att försöka rena sin egen buk.
– De visste ju att föraren körde bussen, ändå valde de att ringa honom på mobilen. Nu lägger de hela skulden på honom och säger att han är en fara för säkerheten, fortsätter han.
Bengt Bryungs håller med om att föraren trots allt har ett eget ansvar.
– Visst är det olämpligt att använda sin mobiltelefon samtidigt som man gör något så ansvarsfullt som att köra en buss. Men Busslink borde se över sina egna rutiner och samhället borde lagstifta om att det inte är tillåtet att använda mobilen för den som kör. Det vore bättre än att nu straffa den enskilde föraren, säger han.

Trafiksektionens ordförande tycker att föraren borde ha försökt att kontakta arbetsledningen via radion istället.
– Men de har ingen egen radio utan måste då ringas upp av radiocentralen som får föra meddelandet vidare. Det är snårigt och det är därför arbetsledningen väljer att ringa upp förarna på deras mobiltelefoner, säger han.
Om föraren hade varit fast anställd hade han kommit undan med en varning. Nu riskerar han att bli av med jobbet.
– Busslink tar till med storsläggan på ett omotiverat sätt, säger Bengt Bryungs.