Du talade om hur privatiseringar påverkar villkoren i kollektivtrafiken, varför?
– Därför att kollektivtrafiken engagerar, genom den kan folk se problemen som privatiseringar skapar.

Du vill stoppa den nya kollektivtrafiklagen, men du är inte nöjd med det?
– Den lagen är extrem, ett slags kommersiellt myrornas krig. Men dagens system är inte helt olikt det utredningen vill ha. Sedan privatiseringarna började har villkoren för bussförare försämras hela tiden. Vi har olika platser för start och stopp. Vissa förare får köra tio timmar i rusningstrafik. Så kan vi inte ha det. Den här utredningen ger oss möjligheter.

Vad menar du med möjligheter?
– Utredningen visar logiken i privatiseringar. Jag vill ha ett tvärfackligt upprop där Kommunal och SEKO gemensamt säger att vi vill ha kollektivtrafiken i allmän ägo. Det är inget kontroversiellt egentligen, jag tror att de flesta vill ha det så. Utom politikerna, men de åker väl taxi.

Fotnot: Septemberalliansen är ett nätverk av flera organisationer på vänsterkanten, demonstrationen gick under parollen ”Vi vägrar betala kapitalismens kris”.