11 meter lång och 22 ton tung. Bitvargen, eller väghyveln som den egentligen heter, är inget litet fordon. Bakom ratten: Göte Forslund.

Bitvargen, det är ett annat namn på väghyveln. Och den erfarna väghyvelför­are som ställde frågan nöjde sig inte med Götes svar. Han sa bara: ”Här har du en instruktionsbok.”
– Så jag åkte ut i skogen och lärde mig, berättar Göte.
En väghyvel är ett stort fordon, mycket stort. Den hyvel som Göte kör är 11 meter lång, väger 22 ton och är av det finska märket Vammas. Kostar 3,6 miljoner.

För att kunna starta väghyveln måste Göte Forslund få godkänt i alkolåset.
08.45 För att kunna starta väghyveln måste Göte Forslund få godkänt i alkolåset.

Arbetsdagen börjar i ett arbets­platsförråd i byn Kåge, som ligger i Skellefteå kommun i norra Västerbotten. Kommunen är uppdelad i fem arbetsområden, här i AO5 är det Göte som hyvlar. Området består av 34 mil enskild väg, det är Göte som har hyvlat alltihop. Kom­munen har sammanlagt nära hundra mil enskild väg.
– Jag har varit på alla.
Efter att ha smörjt fordonet och kollat av datorn bär det av ut. I 50 kilometer i timmen kör vi ut på motorvägen, snabbare går inte väghyveln.
Dagens uppgift är en 600 meter lång vägsträcka vid byn Fällbäcken, mot Bovikens havsbad. Vägen har varit full av hål och dåligt underbyggd, nu ska den få ny asfalt. Men för att kunna lägga asfalt måste först flera lager av grus på, grus som måste hyvlas plant för att asfalten ska bli bra.

Förarhytten är full av tekniska hjälpmedel. Med hjälp av en komradio styr Göte när grusbil­arna ska komma och lasta av nytt grus. Och till sin hjälp har han en grön datadisplay som visar den aktuella lutningsprocenten på ”stålet”. Stålet, det är det 3,9 meter långa ”knivblad” som sitter under hyveln och som hyvlar själva gruset. Bakpå fordonet sitter en strängspridare som sprider ut den grussträng som blir. Via komradion dirigerar Göte vattenbilar, tankbilar fullastade med vatten som packar ihop och gör vägen hårdare.
– Jag vill ha hårt innan jag hyvlar det sista.

Kartan visar Skellefteå kommun. Kommunen har sammanlagt över hundra mil enskild väg. Göte har varit på alla.
07.47 Kartan visar Skellefteå kommun. Kommunen har sammanlagt över hundra mil enskild väg. Göte har varit på alla.

Göte kör vägsträckan fram och tillbaka. Aldrig snabbare än 10 kilometer i timmen. I stereon sjunger Elvis.
– Elvis är favoriten. Men jag gillar klassiskt också. Och Hootenanny Singers Dan An­dersson-tolkningar. Jag är musikalisk allätare, säger Göte som brukar sjunga med i musiken när han kör. Han har själv sjungit i kör.
Musiken spelas på hög volym. Det behövs för att överrösta gruset som manglas där under honom. Gruset kommer i olika sorters storlekar. 030-grus är det finaste gruset, där bitarna inte är större än 3 centimeter, 080 är det grövsta, med grus upp till 8 centimeter stort.

På vintern används hyveln i­bland till att ploga snö, genom att Göte monterar en spetsplog längst fram. Då kan arbetsdagarna bli mycket långa.
– Sommaren är bäst. Det är skapande, man ser att man gör nåt.
Göte trivs med jobbet, trivs med arbetsgivaren. Han har haft erbjudande att köra för NCC, men att ligga ute långa perioder lockade inte.
Efter lunchen, som har hållits varm av ett värmeskåp under förarsitsen, kör han vidare. Full koncentration på vägen därnere.
– Men när jag drar ur nyckeln, då tänker jag på annat.

Göte Forslund

Ålder: 60 år. Familj: Gift, tvillingbarn. Bor: Kåge, har bott där hela livet. Intressen: Älg- och fågeljakt. Lön: 21 900 kronor.

Om facket och jobbet

Om facket: - Det är ju en kvinnofälla. Hade vi bara varit ett manligt fack hade vi haft en helt annan lönesättning. Men de i vården är jätteduktiga. Vägen hit: Började köra traktor på entreprenad åt kommunen 1967, anställdes av kommunen 1972, började köra väghyvel 1974. Väghyvelförare: Medellön 20 900 kronor. Könsfördelning: 100 % män. Antal i Kommunal: 18 stycken. Medelålder: 53 år.

Bäst & sämst

Bäst med jobbet:
- Det är skapande, vi ser vad vi gör. Blir det inte bra kan vi göra om det.
Sämst med jobbet: - Lönen.