Egentligen är jag cykelfanatiker. Det väder finns nästan inte som hindrar mej. Och på vintern sätter jag på dubbdäck.
Men den här morgonen lät jag pinsamt nog bekvämligheten och längtan efter en morgontidning vinna över miljötänket.

Jag är på landet. Cyklarna var opumpade. Kaffet puttrade. Magen kurrade. Det blev bil de tre kilometrarna till campingens färska och lockande nyheter. Jag älskar papperstidningar till frukost, där ligger webben i lä. Heja alla ”gammelmedier”! Jag vill bläddra, titta, riva ut -inte scrålla!
Så jag föll tillföga – och får trösta miljösamvetet med alla de klimatpoäng jag vanligtvis trampar ihop genom att cykla i ur och skur.

Dessa snabba och korta bilresor, är alltså inte bara onödiga utan också löjliga, enligt en ny kampanj som DN skriver om idag (09/05/22). I städerna Malmö och Umeå drivs kampanjer för att få folk att cykla istället för att åka bil när de ska kortare sträckor.
Och enligt det för mig tidigare okända Statens institut för kommunikationsanalys är det alltså hälften av alla bilresor som är så korta! Det är hoppingivande, då finns det ju verkligen goda möjligheter att minska koldioxidframkallande biltrafik, olyckor och utsläpp rejält. 

I Umeå har de som jobbar för hållbart resande fått jackor med baksidestexten ”What’s your löjligaste bilresa?” på ryggen. Med detta hoppas de få folk att tänka till.
En av jackbärarna berättar att han tjänar tusen kronor per år på att ta cykeln i stället för bilen de fyra kilometrarna till jobbet.
I Malmö driver man denna kampanj sedan tre år och har lyckats få ner de korta bilresorna från 50 till 40 procent. Där har man också kollat hur man snabbast kommer in till stan. Cykeln vinner alltid över bilen. Fem kilometer på en tvåhjuling tar 15-20 minuter, medan bilen  kräver en massa annat, som letande efter parkeringsplats.

Linköping, Lund, Göteborg hänger nu på och försöker övertyga om cyklandets förträfflighet. Det är glädjande. I Stockholm däremot, där jag vanligtvis trampar fram och tillbaks till jobb och universitet, ligger stadens styrande lägre och har ingen koll på de korta resorna. Några större satsningar på cykeln har det inte varit i förhållande till hur många fler som nu cyklar.  Även om det blivit några fler sammanhängande cykelbanor är cykeln som transportmedel fortfarande styvmoderligt behandlad och cykelbanorna alltför ofta förvandlade till parkeringsplatser för bilar.

Som cykelfantatiker ser jag bilen mer som undantag än regel, men det handlar förstås om att ha någorlunda nära dit man ska. Inte slå sig för bröstet, det finns ju dom som verkligen inte har något alternativ. Men många tar bilen av gammal vana. Tänk om alla tog bort ett par löjliga bilresor i veckan – vilka effekter det skulle få på luften, trafikmiljön och hälsan!

PS: Ibland används argumentet att tidningen på webben är mer klimatvänlig. Men Ett par svenska studier från FOU, Stockholms stad samt KTH, Kungliga Tekniska Högskolan och STFI-Packforsk, har studerat  energianvändning, samt koldioxidustläpp för fler än 300 konsumtionsvaror . Eftersom vi i Sverige är världsmästare på återvinning går det åt mindre resurser för att läsa en tidning på papper än att se på teve. En tidning återvinns i snitt 7 gånger och slutar sedan sina dagar som toapapper. I dag är utsläppen från internet jämförbara med de från hela flygtrafiken, eftersom bildskärmar och datorer är stora energislukare. Så även att läsa tidningen på nätet är mer energikrävande och bidrar mer till koldioxidutsläpp än att läsa den på papper!