Enligt Eva Herbertsson, teknisk chef på äldreförvaltningen i Karlskrona har företaget, som heter Assistansteamet i Blekinge AB, inte informerat kommunen om detta.
– Vi hade ett möte med företaget den 16 februari och frågade då om de hade något särskilt de ville informera om. De hade de inte, säger Eva Herbertsson.

Innan avtalet med företaget slöts i höstas gjordes kontroller med såväl Skatteverket som Upplysningscentralen, enligt Herbertsson. Kontroller som då inte visade något anmärkningsvärt. Nu har Assistansteamet betalningssvårigheter, enligt Radio Blekinge.
Står det i avtalet med Assistansteamet att det är skyldiga att informera om sådana här saker?
– Nej det gör det inte. Men man tycker att de kanske borde göra det ändå säger Eva Herbertsson.
Företaget har endast två brukare och skulle det gå i konkurs tar kommunen över deras hemtjänst. Torsdag den 26 februari har Assistansteamet kallats till nytt möte hos kommunen. Innan dess vill förvaltningsledningen inte uttala sig om huruvida företaget kan bli av med sitt uppdrag eller inte

Sen den 1 november finns tre privata företag som utför hemtjänst vid sidan av kommunens verksamhet i Karlskrona. Kommunalarbetaren skrev utförligt om detta, Blekinges första kundval, i nummer 15/08.
De andra två företagen är HS Städservice AB och Attendo Care. Attendo har fått fler brukare under vintern och utför nu hemtjänst åt 11 personer. När de gamla gjorde sina val i höstas var det sex stycken som valde Attendo Care.

Under våren ska en ny upphandling göras och kommunen hoppas på att fler intresserade företag ska vara med och tävla om hemtjänsten i Karlskrona från och med i maj.
Kommer de avtalen se annorlunda ut?
– Vi kommer att titta på om vi ska ha med ytterligare saker i förfrågningsunderlag och avtal, säger Eva Herbertsson.
Kan till exempel informationsplikt om ekonomiska problem finnas med i kommande avtal?
– Det kan jag inte uttala mig om ännu, säger hon.