Tänk på hur det ser ut bortom backkrönet. Mycket går att förutse och anpassa körningen efter.

(I tidningen förväxlades bildtexterna till dessa bilder.)
Nicko Sulejmanovic ligger i topp bland förarna i Katrineholm.
Nicko Sulejmanovic ligger i topp bland förarna i Katrineholm.
Christer Nordlander kör buss och rycker in som coach för projektet.
Christer Nordlander kör buss och rycker in som coach för projektet.

Den gröna Volvobussen närmar sig rondellen, Christer Nordlander har släppt gasen. En Mazda hinner lagom passera innan Christer tar bussen genom rondellen och ut till höger. På raksträckan gasar han och kommer snabbt upp i lagom fart, sen rullar bussen igen. Christer kastar en blick på den lilla datorn som finns monterad bredvid ratten, och ser att den visar noll.
– Vi stannar inte vid övergångsställen och rödljus, säger han.
Det låter farligt, tills han förklarar:
– Poängen är att läsa av trafik­en och mentalt vara steget före. Vi vet ju hur vägen ser ut, var hållplatser och övergångsställen finns. Släpper man gasen i tid hinner folk över vägen och rödljuset bli grönt.

Det handlar om att hushålla med den rörelseenergi som finns i en 15 ton tung buss i full fart. Att bromsa i onödan är att låta bränslet försvinna ut i värme – och i oönskade koldioxidutsläpp.
– Nu har vi rullat 1230 meter på luft, säger Christer. Jag ska svänga till höger där borta, därför gasar jag inte.
I den lilla datorskärmen kan man följa Christers färd meter efter meter. Där står det hur mycket bränsle som går åt och också hur mycket som förbruk­ats i onödan. En avancerad teknik läser av bland annat krängningar, accelerationer och inbromsningar och räknar ut hur mycket bränsle som behövs om föraren kör optimalt, perfekt. Det blir en sport att få så bra resultat som möjligt.

Det är lättare att köra klimat­smart på turer utanför tätorten, på landsvägar. Men alla kör både inne och utanför stadskärnan. Varje månad sätts förarnas individuella resultat upp på en anslagstavla utanför personalrummet. Just nu ligger Nicko Sulejmanovic mycket bra till. Han har nu kört klimatsmart i ett halvår och fick bättre värden än instruktören redan första gången han prövade.
– Det tog väl en månad, sen kom folk fram och sa spontant att vi körde så lugnt och bra, säger Nicko.
Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp har sjunkit med sex procent och bromsbelägg och däck slits inte lika mycket.

Tillbaka på busstationen
kan Christer läsa av resultatet på datorn. Han har åkt 16,1 km och av dem rullat 4,5 km och sparat 26,8 procent bränsle. Ändå kan han bli ännu bättre – han skulle ha kunnat köra sträckan på 4,3 liter diesel i stället för 5,6 liter, påstår datorn.

Så kör du bussen smartare:

1) Var ett steg före, läs av trafiksituationen och håll avstånd till fordonet framför.

2) Undvik onödiga stopp, det går åt två dl bränsle för varje stopp.

3) Använd bussens rörelseenergi och rulla så ofta du kan.

4) Bromsa mindre, släpp gasen i tid, låt bussen tappa fart och bromsa lätt.

5) Håll hastighetsbegränsningen, från 70 km/tim blir luftmotståndet större än rullmotståndet, och bränsleförbrukningen ökar.

6) Kör mjukt,  färre inbromsningar och färre accelerationer gör resan lugnare för passagerarna.

7) Sänk farten i uppförsbackar, men inte så långt att du behöver växla ner.

8) Släpp gasen helt och hållet i nedförsbackar.

9) Dra ner på tomgångskörning, vid tomgångskörning drar bussen 2,5 l/h, med dörrbroms 5-6 l.

10) Säkerheten främst, den får du aldrig tumma på. 

Den gröna resan

Bussförare i Sörmlands länstrafik, i Katrineholm, Flen, Vingåker och Västerås (flygbussar) är först ut att utbilda sig och genomföra "Den gröna resan" som Swebus kallar projektet.

Idén föddes efter att bussförare i Halmstad testat att köra bränslesnålt 2006. Datorstödet till bussförarna i Katrineholm har utvecklats av ett Helsingborgsföretag, VDII Innovation AB.

Tekniken finns
i lastbilsbranschen, men har anpassats för busstrafik. Uppsala och Tierp står på tur att testa systemet, och på sikt är det tänkt att tekniken ska användas i Swebus alla bussar. Samtliga bussförare ska utbildas i att köra bränslesnålt.

Snabbkurs i sparsam bilkörning

Kör med framförhållning - undvik stopp.

Smartare bilkörning

Det är lite annorlunda att köra bränslesnålt med automatväxlad buss än manuellt växlad bil. Med bussen kan man utnyttja rörelseenergin mycket mer på grund av buss­ens vikt. När man släpper gaspedalen helt så stryper man bränsletillförseln till motorn.

Med en bil med manuell
växellåda kan man växla tidig­are och använda motorbroms.

På Sveriges Trafikskolors Riksförbunds
hemsida www.str.se kan man läsa om eco-driving. Och på Vägverkets hemsida www.vv.se beskrivs sparsam körning.

För både buss- och bilkörning
gäller att man bör planera sin körning i god tid och att hålla ett ordentligt avstånd till fordonet framför. Då slipper man onödiga inbromsningar.