Sex kommunalare ligger utsträckta på tunna mattor i gruppboendets allrum. Sofie Pettersson leder lektionen:
– Skulderbladen ska sträva ner mot rumpan!
Maggi Nurm, en av dem som arbetar här, suckar från sin matta:
– Det knakar i ryggen varje gång!
Sofie har tjänstledigt från sitt arbete som simhallsföreståndare och jobbar nu som friskvårdskonsulent i Nynäshamn kommun. Hon håller i sex såna här lektioner varje dag. I Nynäshamn har de anställda rätt till en timmes friskvård i veckan på betald arbetstid om de jobbar heltid, jobbar de i stället exempelvis 70 procent har de rätt till 70 procent av en timme i veckan.

 

Det är ingen tvekan om att det är populärt, alla som kan är med, till och med Anna Hjulström som jobbar natt. Det är bara två i personalen som inte deltar, de har koll på de boende som vilar i sina rum efter lunchen. Det är vuxna utvecklingsstörda som bor här på Björkbackens gruppboende.
Pilatesövningarna går långsamt till lugn musik. Man tränar framför allt rygg och mage, Sofie instruerar:
– Tänk att ni har en svans som ni drar in mellan benen! Det kommer att kännas imorgon, men det är bara för att jag vill att ni ska tänka på mig imorgon!
Hon är noga med att man ska göra övningarna på sin egen nivå:
– Antingen fortsätter man så här i sitt eget tempo, eller så följer man med mig till nästa nivå, säger hon till de sex på mattorna.
När passet är slut efter 45 minuter och vi får en pratstund med Sofie Pettersson säger hon:
– Alla kan vara med på olika nivåer, man lägger sig på den nivå där man har kontroll. Pilates går långsamt och man måste ha full koll, man skapar en vetskap om hur kroppen fungerar.

Minna Karlson
Minna Karlson tycker hon blivit vigare av pilatesträningen.

En som gillar träningen är Minna Karlson:
– Det är roligt, man blir ju vigare. Jag var skeptisk i början för att allt gick så långsamt, men man lär sig att anpassa tempot. Och det har gett mycket faktiskt.
Minna säger att hon kan ha svårt med motoriken, men har ett trick: Genom att lägga sig på samma position i förhållande till tränaren vid varje övningstillfälle så blir det lättare för motoriken att hänga med. Kroppen känner igen sig. Minna får medhåll av Anna Hjulström:
– Det här är suveränt. Man måste bara komma hit och träna, hemma tar man sig inte i kragen. Och visst hjälper det. Jag har börjat springa i skogen, det hade jag nog inte gjort om det inte varit för det här. Jag har diskbråck och pilates är perfekt för min rygg.
Sofie Pettersson säger att alla inte gillar pilates:
– En del tycker att det är för mycket tänka. Men det är perfekt för kommunalarna här som jobbar med kroppen hela tiden. Kroppen är deras verktyg.

Pilates

· Pilates skapades av en tysk vid namn Joseph Pilates i början av 1900-talet.

· Man tränar framför allt mag- och ryggmuskulaturen, den inre muskulaturen som kan vara svårt att komma åt med vanlig gymträning.

· Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga.

· Det handlar lika mycket om tankekraft som om fysisk styrka.

· Pilates själv kallade sin träning för "controllogy", eftersom den handlar så mycket om kroppskontroll.

· Pilates passar även som rehabiliteringsträning.