Peter Jeppsson, Bussarbetsgivarna
Peter Jeppson, vd Bussarbetsgivarna.

I efterspelet till busskonflikten i somras kritiserar Peter Jeppsson KFS, de kommunala bolagens förhandlingsorganisation.
– KFS gjorde ett dåligt avtal som också drabbar de privata bussföretagen. Det är fel att de kommunala trafikbolagen ska sätta normen för löner och arbetstider inom branschen.
Han tycker att det är olyckligt att privata och kommunala bolag är med i olika arbetsgivareorganisationer.
– Det leder till splittring och det är bara våra motparter som tjänar på detta, säger Peter Jeppsson.

Erik Ackebo, förhandlingschef inom KFS, har svårt att förstå kritiken.
– Samtliga avtal Peter Jeppsson har träffat för Bussarbetsgivarna med Transport ligger högre än vårt avtal med Kommunal. Jag tycker att Peter Jeppsson låter som en dålig förlorare.
Erik Ackebo säger att det är olika kulturer i privata och kommunala bolag. Därför behövs det en kommunal arbetsgivareorganisation vid sidan av den privata Svenskt Näringsliv, som Bussarbetsgivarna ingår i.
– De kommunala bolagen styrs av politiker. De ser ofta kommunala bolag som en del av kommunens organisation. Det skulle inte fungera om bolagen blev en del av Svenskt Näringsliv.

Kommunals ombudsman Bo Sandholm vill inte heller att de kommunala arbetsgivarna blir en del av Svenskt Näringsliv.
– KFS och de kommunala arbetsgivarna har en kultur som vi i Kommunal känner igen och gillar. Men jag håller inte med om att de är mindre tuffa att förhandla med än de privata. Peter Jeppssons kritik är larvig, säger Bo Sandholm.

KFS träffade i våras ett avtal med Kommunal om nya löner och arbetstidsregler för kommunala trafikbolag.
Kommunal krävde sedan att de privata bussarbetsgivarna skulle skriva på ett likvärdigt avtal. Men Bussarbetsgivarna sa nej eftersom de ansåg att det var för dyrt.

Först efter strejk i Stockholm och i Västerbotten kunde Kommunal och Bussarbetsgivarna enas om ett nytt avtal.