Peter Eriksson tycker att arbetstidens förläggning och lönenivån för de privatanställda bussförarna är så viktiga att det är självklart att kämpa för detta. I Västerbotten berörs den trafik som utförs av Swebus och Veolia av strejken. Det innebär att kollektivtrafiken i Umeå stannat och att hälften av alla bussar mellan orter i länet står stilla.

I Umeå hölls idag presskonferens där Kommunals andre vice ordförande Håkan Pettersson och ombudsman Bo Sandholm från förbundskontoret var närvarande.

De fyra krav som Kommunal ställt återupprepades.

* Minst 11 timmars vila per dygn.

* Ramtiden ska kortas till högst 13 timmar om dagen

* ökad rätt till fast anställning

* löneökning på 1600 kronor för en period av 22 månader.

– Förhandlingsläget med arbetsgivaren är låst och nu rustar vi för vår konfliktorganisation, berättar Bosse Sandholm. I går besökte de Skellefteå. Där kör det kommunala Skelleftebuss stadstrafiken men det finns även medlemmar som kör för Veolia.
– Vi skrev in nya medlemmar, bland annat från Transport, berättar Bosse Sandholm.

Bussförarna som kör för de privata företagen Veolia och Swebus tycker att det är märkligt att det ska skilja på att köra buss i Skellefteå och Umeå, att de i Skellefteå skulle få bättre förutsättningar eftersom de kör åt ett kommunalt bolag.
I morse var minst 100 medlemmar som strejkvakter i Umeå.
Bosse Sandholm tycker att det är underligt att arbetsgivarsidans Peter Jeppsson talat om underlätta rekryteringen av förare genom att de ska få välja tjänster.
– Det begriper väl alla att det blir en hög med tjänster över som ingen vill ha, vem ska köra de tjänsterna med långa ramtider, säger Bosse Sandholm och undrar om Peter Jeppsson själv har tänkt köra dem.

Håkan Pettersson säger att det idag är svårt att veta hur länge konflikten kommer att pågå.
– Det enda vi är säkra på är att förr eller senare blir det ett avtal, vilket är Kommunals mål, inte att strejka.
Just nu ser han dock ingen öppning.
– De senaste åren har vi med arbetsgivaren beslutat om konkurrensneutrala avtal. Vi vill absolut inte tillbaka den tiden då bolagen kunde konkurrera med sämre villkor för förarna, säger Håkan Pettersson.