De har samlats utanför Söderhallens bussgarage, minst 30 strejkvakter, men för att ta sig dit behöver man åka buss 2. Den går inte. En skylt på en busshållplats vid Bondegatan talar om att bussen går om x minuter. Tom och Lena Arnkil går längs trottoaren och kånkar på några kassar i värmen. Ändå tycker de:
– Klart att bussförarna ska ha dygnsvila.
Tom jobbar inom transportbranschen inom ett företag där 11 timmars dygnsvila är en självklarhet. Varken han eller Lena vill åka med en bussförare som inte är utvilad.

Inger Feldt Nordvall strejkar
Inger Feldt Nordwall

Utanför bussgaraget träffar jag Inger Feldt Nordwall, intill en husvagn, som finns på plats.
– Vi måste hålla ut, säger hon och minns att det var värre när de strejkade för att få kisspauser. För då stod de i tio graders kyla.
– Ja, konstaterar en annan bussförare lite torrt. Då strejkade vi för att få pissa och nu strejkar vi för att få sova.
Niklas Nykvist har åkt motorcykel hit och tar av sig ett par ytterbyxor i värmen. För honom är dygnsvilan på 11 timmar viktigast, därefter en kortare ramtid Fast egentligen är allt viktigt, tycker han. Charlotta Munkberg, med röd keps och röd t-shirt med Kommunals märke håller med. Hon säger:
– Har jag jobbat tretton timmar och har en timmes restid och kanske endast får sex timmars vila innan nästa arbetspass skulle jag inte ens vilja åka med mig själv.
En bussförare intill som arbetat 31 år och bara tjänar 22 000 poängterar att lönen måste bli högre.
Niklas Nykvist är rädd att strejken kan bli lite uddlös, Kommunal borde ha tagit ut alla bussförare i strejk i Stockholms län.
– Man ska inte dalta med arbetsgivaren på det sättet, säger han. Han befarar att med det här daltet kan strejken bli långvarig.

Christopher Westin är strejkvakt vid Söderhallarna.
Christopher Westin

Några bussförare ligger utsträckta i solstolar.
– Vi  kör när det regnar och prickar in strejk när det är högtryck, skojar de. En av dem är Christopher Westin som tycker tvärtemot Niklas.
– Det börjar bli ordning och reda. Det är taktiskt att strejken gäller innerstadstrafiken. Fokus sätts på vår arbetsmiljö och inte på att tredje man drabbas.
På husvagnen hänger en affisch om var man kan ta en fatöl efter avslutat strejkpass. Också ett uttalande från SEKO som stöder strejken med orden att det är dags att säga ifrån, att förarna får betala när kollektivtrafiken säljs ut till underpris.

Vid ett bord sitter några och räknar ut strejkersättningen och har inte tid att prata.
Tommy Olsson har kört buss sedan 1978 och serverar kaffe, te, läsk och kakor. Han tycker att det har blivit stegvis sämre med körtiderna. Då han började köra fanns inte delade turer. De började dock införas redan på SL:s tid och har blivit allt vanligare. Han tycker inte att trafiken borde ha lagts ut på entreprenad överhuvudtaget. Det har inte blivit bättre. Vagnsparken är sliten och även de i verkstan får jobba häcken av sig, säger han. Men invånarna har fått lite mer bussturer, tillägger han.
Alla verkar vara ense om att parterna står långt från varandra och att strejken kan dra ut två – tre veckor. Blir det inte bra avtal blir det massflykt från facket, befarar några av dem.

Tommy Olsson strejkar vid Söderhalllarna.
Tommy Olsson serverar strejkfika.