Genom att bara tala positivt kan Kommunal bli mer attraktivt och på lång sikt hjälpa till att förhindra medlemstappet. ”Kommunal är för” föreslås det nya kommunikationskonceptet vara.
– Inga beslut är fattade om vi ska gå vidare med det här, men det är intressanta, fräscha synpunkter från utomstående, säger David Samuelsson kommunikationschef på Kommunal.
– Kommunal måste spetsa till kommunikationen för att få fler medlemmar. Vi måste bli bättre på att tala med våra medlemmar om värdet av medlemskapet.

Med ”Kommunal är för” vill ­Berghs-studenterna visa en optimistisk kommunikation som påminner medlemmarna om varför man ska vara med i Kommunal. Strategin går ut på att individanpassa budskapet till mindre grupper inom organisationen. Konceptet är tänkt att kunna breddas och användas länge.

Studenterna har på olika sätt försökt att sätta sig in i den komplexa organisationen. De bestämde sig för att fokusera på vad Kommunal stod för, vad de har uppnått, istället för att göra en ytlig imagekampanj.
– Vi fick klart för oss att facket inte är ett gäng arga typer som står utanför salladsbarer och demonstrerar utan att facket och speciellt Kommunal handlar om att folk ska må bra på jobbet, att det handlar om glädje och inte ilska, säger Peter Alexandersson, PR-ansvarig i arbetsgruppen från Berghs.

Fler exempel som reklameleverna föreslår Kommunal:
”Vi är för impulsköp. Det är de små sakerna som gör livet roligt, men det är sällan man har råd med dem. Med kollektivavtal har du rätt till betald övertid istället för extratimmar och då kan du se till att fylla ditt liv med de små sakerna.”

Examensarbete

"Berghs Department Store" var namnet på årets slututställning från Berghs School of Communication. 138 avgångselever visade upp sina projekt. Uppdragsgivare var Kommunal, ICA Banken, Swedbank och Synsam och flera andra.