Marita TunemarMarita Tunemar: ”Efter en tårtbit måste jag rusa på toa”

Här är det vinter precis som hos er. I morse var det minus 13 och det snöade varje dag i påskas. Långfredagsmorgonen dunkade jag i bakhuvudet på promenaden och fick en bula stor som ett hönsägg (passar ju i påsk!) Jag blev stel i nacken och fick ont i halsmusklerna, så jag har inte kunnat göra situps eller gått promenader på två dagar. Nu känns det mycket bättre, så jag ska försöka följa programmet veckan som kommer.
Min mage sköter sig varje dag, men ibland kan det bli lite bråttom till toa. Jag har inte kommit underfund med vilken mat det beror på. Men jag mår bra och har aldrig ont i magen.
Jag har jobbat hela helgen och bara haft mig själv att tänka på, eftersom Per har firat påsken hos sin syster i Stockholm. En granne bjöd på påskmat. Det var massor av fiskrätter och det smakade jättegott, men det fanns inte en enda grönsak. Det känns inte fullständigt då, tycker jag.
När tårtan kom på bordet tog jag en centimeter av den plus lite vispgrädde för värdinnans skull. Efter det började magen leva sitt eget liv. Jag tackade tidigt för mig och hann precis hem till toan innan jag fick diarré…
Det är lättast att följa komma i form-schemat under vanliga vardagar, tycker jag. Men det är inte svårt att avstå från onyttigheter när man får sköta sig själv.
Ha en bra fortsättning på veckan!
Hälsningar Marita

Bea AhlperbyBeas kommentar: ”Lyssna på kroppens signaler”

Hej Marita!
Vilken otur för dig. Hoppas att du nu stämt av med kroppen, så att inte magreaktionen berodde på att du slog i huvudet. Ta det lugnt när du ska komma i gång igen och lyssna ordentligt på kroppen. Känner du dig yr, illamående eller olustig på annat sätt så avbryter du promenaderna och träningen direkt.
Ja, visst brukar det vara lättare att avstå från onyttigheter när man bara behöver planera för sig själv! Tyvärr är ju inte livet så hela tiden, så det är bara bra att ni får prova på att gå bort och äta hos andra även under denna period. Då lär ni er att välja utifrån det som serveras. Det hade varit helt OK att äta en bit tårta om du ville det själv och inte gjorde det för värdinnans skull! Det är alltså viktigt att du väljer för din egen skull och inte för någon annans och att du sedan lägger akt på vad du väljer, hur du väljer och de eventuella reaktioner du får från kroppen vid en viss typ av mat.
Själv bjöds jag på ett fantastiskt påskbord med massor av grönsaker och lax, räkor, skinka och kyckling. Tips: om det inte finns grönsaker brukar jag ”sno” den eventuella dekorationen som finns i form av gurka, tomat, rädisor, paprika och så vidare.
EvaLena och Hella har också fått tips om hur man myser till det med nötter, russin och mörk choklad (70 procent). Bryt ner chokladen och blanda den med naturella nötter och russin, så har du ett gott ”godis” till efterrätt eller fest.
Denna vecka blir programmet lite tuffare. Du ska lyssna på din kropp och signalerna du får med tanke på ditt huvud.
Jag kommer till dig nästa fredag, då vi ska tillbringa en dag ihop. Vi tar en promenad i dina omgivningar, handlar eventuellt och går igenom dina frågor om matvaror. Sedan lagar vi lunch och går igenom nya övningar.
”Det är avgörande hur vi väljer att förhålla oss”. AO
Må gott och glad helg!
Bea

EvaLena KanebergEvaLena Kaneberg: ”Godisråttan dök i skålen…”

Hej Bea!
Hoppas du hade en skön semester i fjällen. Man saknar faktiskt lite snö efter denna milda vinter!
Magen mår bra när jag äter enligt schemat vi får och jag känner mig piggare. Jag dricker ingen mjölk förutom en skvätt i kaffet och till gröten använder jag havremjölk. Till frukost blir det ibland naturell yoghurt. Vissa dagar blir jag väldigt gasig och tror det kan bero på att jag ätit lök. Annars går jag på toaletten varje dag.
Den här veckan har jag inte helt uteslutit spannmål. En dag blev det thaisoppa till lunch och till det ett osötat rågbröd. Och idag åt jag en knäckemacka.
Sen blev det påsk och middag hos mamma. Sill, lax, ägg, Jansson, prinskorv, potatis och vatten till maten. Inga grönsaker. Till kaffet kom påskägget fram och jag, som är en godisråtta till vardags, försökte hålla mig ifrån det. Men sen tänkte jag att en bit kan jag väl få ta…Det skulle jag inte ha gjort, för om jag börjar har jag svårt att sluta. Det blev säkert 20 godisbitar innan magen sa ifrån. Jag fick magknip och var tvungen att gå på toa…
Träningen flyter på och stavarna har fått följa med på promenad ett par dagar också denna vecka.
Men bollträningen är lite klurig. Jag har lite svårt att hitta rätt läge på bollen, men jobbar på det. Övrig aktivitet blev en timme på motionscykel och då hade jag en puls på 140-150 per minut.
Jag, som trodde jag skulle klara påsken bra, eftersom jag jobbade hela helgen. Allt var också lugnt när jag lämnade rapporten lördag natt. Men sen kom påskdagen…Jag vaknade vid tretiden på eftermiddagen och då åt jag fil, müsli och en osötad rågsmörgås. Det blev ingen promenad, men tre timmars bärande av flyttkartonger. Hem och duscha och ”vad ska vi äta??” Jag sa: ”Släng in laxen i ugnen”. Men det skulle ta för lång tid, tyckte sambon, så det blev en döner kebab med stark sås.
Så var jag åter på jobbet och hade missat ett riktigt mål mat. Det straffade sig direkt. Jag var grinig och småsugen hela natten, vilket resulterade i att jag dök i godisskålen. Inte bra.
Ett återfall under dessa veckor, men nu är det ny vecka och nya tag.
Dina mejl varje vecka hjälper mig mycket i min uppgift att ta tag i mig själv och fokusera på målet!
Kram EvaLena

Bea AhlperbyBeas kommentar: ”Prova med alternativt godis!”

Hej EvaLena!
Vilken härlig kämpaglöd du har! Du tänker helt rätt. Även om du fått ett ”återfall” är det bara att fortsätta att göra nästa dag och nästa val så bra som möjligt. Att få känna på hur kroppen reagerar på sådan kost som inte är så bra för just dig gör dig också mer medveten och då blir det lättare att gå vidare. Härligt!
Ingen har ju dött av lite godis eller av äta oregelbundet en dag. Men precis som du skriver, så påverkar det humöret och sötsuget. Hitta gärna alternativt ”godis” när det vankas fest. Exempelvis är en skål neutrala nötter och russin kanonbra om du vill mysa till det en fredag eller lördag. Tänk dock på att nötter innehåller många kalorier, så det går inte att äta så mycket. Till ”godiset” kan du bryta ner lite mörk 70-procentig choklad i små bitar, om du vill ha det lite extra festligt. Bra godis för hela familjen!
Den här veckan har ni gått på lite tuffare träning, så nu är det viktigt att hitta återhämtningen emellan också.
Jag kommer till dig på tisdag. Vi kommer att ta en promenad i dina omgivningar, eventuellt handla och gå igenom de frågor du har när det gäller matvaror, laga lunch och gå igenom nya övningar.
”Det är avgörande hur vi väljer att förhålla oss…” AO
Må gott och glad helg!
Bea

Helena PerssonHella Persson: ”Träningen har nästan varit fulländad”

Det har varit en skapligt lugn vecka med få arbetspass och så har det ju varit påsk, vilket har inneburit att man frestats av en massa god mat. Men jag brukar inte äta så mycket av vare sig jul- eller påskbord. Det är ju nästan samma saker på båda. Nu blev det lite grillad kyckling utan skinn, köttbullar, potatis och lite ”påskskinka”.
Allt godiset, däremot…Det har varit tufft att stå emot och jag medger att det slank ner alldeles för många bitar. Och magen har varit som tokig. Den gillar inte alls kryddiga kycklingbitar. Men det hade jag i och för sig listat ut innan, att min mage inte klarar av stark mat.
Träningen har å andra sidan nästan varit fulländad denna vecka! I onsdags kväll fick jag dock en dov huvudvärk, som inte ville släppa. Den låg och lurade där inne även om den kunde försvinna för en stund. Så fort det blev ”lugnt” igen återkom den. Det har också varit fullt upp med jobb och middag med min mor. Jag fick en timmes promenad på jobbet, men ingen power walk, precis. Jag hade också en spinningtid bokad i torsdags, men fick avboka den på grund av huvudvärk.
Nästa vecka blir det mycket jobb. Jag har också övertalat min karl Nicke och hans bror med flickvän att följa med och testa klättervägg någon gång efter påsklovet. Denna flickvän har också börjat planera in en dag då vi ska rida på islandshästar.
Nu är det bara att ta nya tag efter påsken och mitt godisätande.
Hälsningar Hella

Bea AhlperbyBeas kommentar: ”Spännande med klätterväggen”

Hej Hella!
Jag tycker att du valde bra under påskhelgen.
Jag tycker också att påsk- och julbufféer är enklast att äta av, eftersom jag då kan välja helt och hållet själv vad jag vill ha. Lax, skinka och kyckling tillsammans med ägghalvor och någon potatis är toppen. Jag var själv på en härlig påskmiddag, där de dessutom hade två olika grönsaksblandningar som gjorde måltiden komplett. Om det inte finns några grönsaker brukar jag ”sno” dekorationen, som ibland kan bestå av paprika, gurka, tomat, rädisor och så vidare.
Vad spännande med klättringen! Jag håller tummarna för er.
Jag skrev också till EvaLena att ingen har dött av att äta lite godis eller av att äta oregelbundet en dag, men precis som hon berättade påverkar det humöret och sötsuget. Hitta alltså gärna alternativa goda saker när det vankas fest, som en skål med neutrala nötter och russin. Det är kanonbra om du vill mysa till det en fredag eller lördag. Men tänk på att kalorimängden i nötter är hög, så man får inte äta så mycket. Till nötterna och russinen kan du bryta ner lite mörk 70-procentig choklad i små bitar om du vill ha det lite extra festligt. Bra godis för alla som tål nötter.
Det är toppen att träningen håller i sig, så det är bara att kämpa på. Denna vecka är det lite tuffare träning som gäller i kombination med promenaderna. Då är det extra viktigt att du får i dig det du behöver och håller dig till det som jag föreslår i programmet, som fetterna.
På måndag kommer jag till dig. Då tar vi en promenad i dina omgivningar, handlar eventuellt, går igenom dina frågor om matvaror, lagar lunch och går igenom nya övningar.
”Det är avgörande hur vi väljer att förhålla oss” AO
Må gott och glad helg!
Bea