ICA som är jätten i branschen har gömt ekovarorna på sin hemsida. Men de finns, och varorna kallas ICA Ekologiskt, cirka 100 varor.
­– Vi kommer att storsatsa på ekologiska varor och bredda sortimentet i år. Vi märker att efterfrågan stiger snabbt, säger Emma Månson, informatör på ICA AB.

Coop har länge lett utvecklingen, legat först med eko-nyheter och utmanat konkurrenter med idag över 200 eko-varor med märket Änglamark. Just nu lanseras ekologiskt bröd och KRAV-märkta tulpaner. Ekologiskt får stort utrymme på hemsidan.

Willy:s och Hemköp tillhör sen 2000 Axfoodkoncernen, och Hemköp har länge haft ekologiskt i sitt sortiment, medan Willy:s har satsat på lågpris. På Willys hemsida erbjuds utrotningshotad torsk till lågpris.
­–  Intresset för ekologiska varor har ökat starkt, nu jobbar vi hårt för att hinna ifatt efterfrågan, säger Ingmar Kron, presschef på Axfood.

Nykomligen Lidl har fått kritik för att inte alls satsa på eko-varor, men försöker nu bättra sig. En del rättvisemärkta varor finns med på hemsidan.