Förhandlingarna om nya avtal inleds om en månad. Bättre anställningsvillkor står högst på kravlistan vid sidan av löner. I två av buss­avtalen finns idag ingen hänvisning till Las. Swebus-avtalet och det blå avtalet för privata bussbolag där trafik inte upphandlats. Det innebär bland annat att det i avtalen saknas rätt för vikarier att få fast tjänst efter två år.
– Vi försöker få in en skrivning om att Las ska följas fullt. Vi vill få bort behovsanställningarna i det blå avtalet och inom Swebus. Dessa finns även i övriga buss-avtal som dessutom följer Las. Där har de både behovsanställningar enligt avtal och allmän visstidsanställning enligt LAS, säger Kommunals ombudsman Bo Sandholm.

Han tycker att det räcker med allmän visstidsanställning för att ge arbetsgivaren möjlighet att ta in extra personal. Fördelen blir då att den tillfälliga anställningen bara tillåts 24 månader inom fem år. Sedan får arbetstagare en fast anställning.
Bo Sandholm ser inget problem med att vikariers rätt till fast anställning efter två år saknas i det blå avtalet och i Swebus-avtalet.
– Vi är överens med arbetsgivaren om att den regeln ska tillämpas i alla fall.

Swebus förhandlingschef Hans Båmstedt håller med om detta.
– Vikarieregeln gäller hos oss. Men den har ingen större betydelse. Det är ovanligt att någon vikarierar så länge att regeln träder i kraft.
Hans Båmstedt kan gå med på Kommunals krav att avskaffa behovsanställningarna och istället följa Las med allmän visstidsanställning.
– Det har jag inget emot. Jag ser inga problem med den förändringen för Swebus.

Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppson säger att vikarieregeln gäller i det blå avtalet. Han vill inte nu svara på vad han tycker om Kommunals krav att få bort behovsanställningar.
– Vi är i en bransch med stort behov av flexibilitet. Att inskränka den är vi inte intresserade av. Men allt har sitt pris vid förhandlingsbordet. Vi får se vad Kommunal är berett att ge oss för att få bort behovsanställningarna, säger han.