Det var i maj i år som Kommunal på sin kongress beslutade att verka för att personal i ambulans och brandkår ska ha ett speciellt förarbevis för att få köra.
– Det är framför allt av två skäl: Idag kan man köra en 4,5 ton tung ambulans utan annat än b-körkort. Vi ser också en stigande olyckskurva på utryckningsfordonen. Många kommer från sin utbildning och har aldrig ägt en bil, efter bara några månader får de köra utryckningsfordon, säger Ove Halvors, brandman och ombudsman på Kommunal.

Nu ligger tre motioner på riksdagens bord, alla med ungefär samma innebörd: En nationell utbildningsplan för de som kör utryckningsfordon och att Vägverket ska utfärda ett särskilt förarbevis för dessa yrkesgrupper.
Två av motionerna är skrivna av socialdemokrater, en motion är moderat.
– Vi har jobbat stenhårt i den här frågan, säger Ove Halvors. Det krävs lagstiftning för att det ska hända något.

Kommunal har inlett ett samarbete med Trafikcenter i Kumla. Syftet är att man där ska framställa en simulator som ska komplettera utbildningen för utryckningsförare.
Men vad säger du till de erfarna brandmän som har kört utryckningsfordon i 20 år utan förarbevis? Ska de också sättas i skolbänk?
– Nej, där måste det finnas något slags övergångsregler så att erfarna förare kan få beviset, säger Ove Halvors.
Den minister som ansvarar för frågan är infrastrukturminister Åsa Torstensson (c). Hon säger till Kommunalarbetaren:
– Vi tittar på trafiksäkerheten på en mängd områden. Detta är inte undantaget, det här är en viktig fråga för oss.