– Välkomna, sätt er på tigerpallarna!
Åtta förväntansfulla flickor slår sig ner.
Vi befinner oss på Hälsoäven-tyret Tigern i Torpaskolan i Göte-borgsstadsdelen Härlanda. Här arbetar barnskötaren Mimmi Björkeryd och förskolläraren Gittan Nihleen. Båda är de hälsoäventyrspedagoger. Barnen kommer hit som ett avbrott från sina vanliga lektioner för att lära sig om kropp och hälsa.

Mimmi Björkeryd
Mimmi Björkeryd, barnskötare och hälsoäventyrspedagog.

De åtta flickorna går i tvåan och är alltså åtta år gamla. Förra veckan var pojkarna i klassen här, nu är det flickornas tur. Alla får skriva sina namn på lappar de sätter på tröjorna så att Mimmi och Gittan ska veta vad de heter.
– Har ni varit här förut? frågar Mimmi.
– Ja, säger barnen i kör.
Förra gången var de fem år och fick möta skelettet Benjamin.
– I dag ska det handla om matens väg genom kroppen, från tallriken till pottan, berättar Mimmi.
Sedan är det dags att kliva in i hälsoäventyrsrummet. Det är så långt från en vanlig skolsal man kan komma. Väggarna är helt rödmålade och från en stor stereo hörs ett hjärtas dunkande slag.

Tjejerna sätter sig i en halvcirkel på golvet. Uppe på en liten scen ligger en docka under ett täcke.
– Dra upp henne, säger Mim-mi till två av barnen.
Upp kommer en mun och sen en lång, lång tarm.
– Hur ska allt det här få plats i magen? Gissa hur lång tarmen är!
Det visar sig att tarmen hos ett barn är 5-6 meter lång och att flickan heter Digistiva.
Men innan hon undersöks närmare talar Mimmi om mat och vikten av att äta av allt och att man inte hoppar över någon måltid. Till sin hjälp har hon sydda modeller av olika maträtter, där finns bland annat smör, limpa och broccoli. Alla barnen får välja en matmodell.

Emmeline hämtar broccoli. Gillar du broccoli? frågar Mimmi.
– Nä, kommer svaret.
Victoria hämtar ris.
– Min pappa har restaurang och där är det mycket ris.
Inka tar en burk majs.
– För mina fiskar gillar krossad majs.
Tillsammans bildar maten en ”matutställning” uppe på den lilla scenen och Mimmi talar om betydelsen av att äta av allt, också på bamba (alltså i skolmaten).
Tre dagar i veckan arbetar Mimmi som ”vanlig” barnskötare, men två dagar är hon här på hälsoäventyret.
– Det är så roligt. Vi vill väcka barnens nyfikenhet och lust, säger hon. Vi arbetar med alla barnens sinnen och de lär genom att uppleva. Barnen lär sig att man kan påverka sin hälsa. Vi ser också till att alla barn blir sedda bland annat med hjälp av namnlappar. På det sättet får också de som annars är tysta vara med.
Nästa moment handlar om det viktiga i att röra på sig. Gittan sätter på en skiva och säger åt barnen att hoppa till musiken.
– Nu har ni fått ett starkt skelett, säger Mimmi.
Nu kommer dockan Digistiva fram igen. Hon läggs i barnens knä och får en köttbulle in i munnen. Köttbullen vandrar sedan genom strupe och tarm tack vare barnen som puttar på. Till slut kommer köttbullen fram till ändtarmen.
– Eller stinkbomben som vi kallar den här, säger Mimmi.
Dagens hälsoäventyr är slut. Nästa gång barnen får komma är när de går i femman, men då handlar det om tobak.

| Foto: Johan Hedenström | 

ID: Mimmi Björkeryd

Yrke: Barnskötare och hälso-äventyrspedagog.
Ålder: 47 år.
Bor: Göteborg.
Lön: 20 066 + 1 100 kronor extra för att hon är hälsoäventyrspedagog.

Mimmis och Gittans tips

Så kan du jobba med barn och hälsa
1. Uppmuntra barn till lek och rörelse.
2. Ge barnen tid att leka. Både ute i naturen och på förskolegården.
3. Samtala med barnen om att de kan vara med och påverka sin hälsa. Berätta till exempel att skelettet blir starkt när de rör på sig.

Hälsoäventyr

 Idén kommer från Vara, första äventyret var 1993.
- Går ut på att barnen ska delta aktivt i programmet.
- Barnen lär sig att de aktivt själv kan påverka sin hälsa.
- Alla barn ska bli sedda. Tysta barn får ordet tack vare ­namnlappar.
- Finns på flera håll i Göteborg.
- Barnskötarna har gått tio veckors utbildning för att kunna hålla i ett hälsoäventyr. Dessutom ett halvårs praktik och fortsatta nätverksträffar.