Alkoholen förstärker maktmönster
Vardag är för mig lika med sena kvällar och mycket tidiga morgnar. Eftersom jag numera är frilansfeminist, med bl.a. föreläsningar på programmet, färdas jag land och rike runt mest hela tiden. Kan jag komma hem på natten så vill jag det. Det sitter i sedan barnen var små. Då var det helt nödvändigt men nu åker jag hem för min egen skull.
Jag har en någorlunda ”egen” säng i en övernattningslägenhet i Stockholm men det riktiga ”hemma” är i Skånes Österlen, strax utanför byn Gladsax som i sin tur ligger strax utanför staden Simrishamn. Där sover jag bäst.
Stockholmssängen är näst bäst och för att få detta näst bästa kom jag hem efter midnatt igår (efter föreläsningen i Filipstad) och stiger upp klockan 05.30 idag, för att vara färdig för prat i Uppsala just innan klockan 08.
En del av vårens föreläsningar gör jag i samarbete med IOGT/NTO. Jag pratar om Sprit, Makt och Kön. Om alkoholindustrins starka ekonomiska intressen som ständigt driver fram nya livsstilar där alkoholen ska vara en självklar ingrediens i vardagslivet. Om berusningskulturen som går allt längre ner i åldrarna, där Festa alltid är lika med Full. Om alkoholindustrins smarta produktutveckling som ska passa gruppen unga tjejer (alkoläsk och godis-shots) och oss 55+-kvinnor (bag-in-box) som hand i handske.
Unga tjejer häller i sig för att orka vara med om det som krävs för att passa in i en alltmer stereotyp och sexualiserad könsroll. Att ”leva upp till” blir viktigare än att uppleva. Vi medelålders kvinnor behöver snabb avkoppling (där är alkoholen oslagbar) från den dubbla pressen dels från en arbetsmarknad där fler ska göra mer på helst kortare tid och dels från ett hem som ska fungera som om det fortfarande fanns en hemmafru där. Den mentala 50-tals bilden krockar med den moderna arbetsmarknaden.
Påkörda och överkörda tar många tacksamt emot möjligheten att krana vin från lådan på diskbänken i en omfattning som ingen kan avläsa. Boxen visar bara att vi hängt med och har anlagt lite kontinentala vanor.
Så smart! Vi kan ljuga för omvärlden och t.o.m. för oss själva.
Att konsumtionsökningen är störst just bland unga tjejer och kvinnor 55+ är alltså ingen tillfällighet Det är snarare ett exempel på hur alkoholen kan fungera som förstärkare av ett patriarkalt maktmönster som inte bara är förlegat och fördomsfullt utan också oerhört destruktivt.
Vi kan se det – när vi ser nyktert på saken.