Hon beskriver egentligen sina böcker bäst på egen hand:
– Det är berättelser om kvinnor, berättelser om klass, berättelser om lesbiska kvinnor.
För Sarah Waters är det viktigt att hon känns igen som en lesbisk författare. Det säger hon när hon är på Sverigebesök och möter sina läsare i en utsåld hörsal på Kulturhuset i Stockholm.
Man kan undra vad hon gillade den engelska pocketutgåvan som inte med ett ord nämnde att hennes senaste ”Nattvakten” handlar om lesbisk kärlek. Sarah Waters håller med om att de ämnen hon skriver  om är universella, men tillägger att det specifika med hennes romaner är att de innehåller lesbiska karaktärer.

Efter att ha skildrat 1800-talets viktorianska era i flera romaner har hon i sin senaste bok ”Nattvakten” jobbat sig fram till 1940-talets London. Även om hon i den gräver sig bakåt i sin egen berättelse. Romanen startar 1947 och letar sig tillbaka till 1941 i vad hon själv kallar ”en närmast arkeologisk utgrävning bakåt”. Sakta och med stigande spänning får man förklaringar till det som enbart anspelas i början av romanen.
– Jag letade efter 1900-talsmiljö och filmerna tog mig till den förbjudna kärleken under krigsåren. Jag tänkte att jag kunde ta efterkrigstidens landskap och placera lesbiska kvinnor i det. Det var en tid då kvinnor hade möjlighet att komma ut, att arbeta, att träffa kvinnor ur andra samhällsklasser.

Läsaren möter mörkläggningsgardiner, nattliga ambulansfärder, en illegal abort, stank och skakningar i det bombdrabbade London.
Men främst en sanningsenligt skildrad kärlek med de komplikationer den kan innehålla. En universell sanning som såväl hennes homo- som heterosexuella karaktärer lever i.
– Man skulle kunna tro att jag har en sentimental syn på det förflutna men så är det inte. Däremot har historia alltid varit min väg in i berättelsen. Samtidigt är jag ju en berättare, så även om jag inte har  några direkta planer att skriva om nutiden kanske det så småningom kommer en nutidshistoria som vill berättas.
I hennes närmaste romanprojekt har hon återigen förlagt handlingen till 1940-talet. Men den kommer att handla ännu mer om klass än vad
”Nattvakten” gör, säger Sarah Waters.

ID: Sarah Waters

Yrke: Författare. Bor: London, England. Bakgrund: Debuterade med ”Kyssa sammet” (”Tipping the velvet” som anspelar på oralsex) och som filmatiserats av BBC. Har också skrivit ”Ficktjuven” och ”Livstråden”. Aktuell: Med ”Nattvakten” (Natur och Kultur), recension KA nr 1. Har besökt Sverige och Kulturhusets Internationella författarscen för ett samtal med Lawen Mohtadi.