Åke Rönnholm menar att bussförare liksom vårdanställda bör dela på alla de pass som finns,
även de obekväma. Därför vill han avskaffa den så kallade senioritetsprincipen som innebär
att alla fasta förare får söka de körningar de vill ha och att de med längst anställningstid får
välja först.

– Denna princip leder till att fast anställda förare kör vardagar mellan 9–17. De lever som tjänstemän. Deltidare och timavlönade används som utfyllnad tidiga morgnar, kvällar, nätter och helger. De yngre retar sig på det här systemet, säger han.

Åke Rönnholm tycker att det är fel att använda deltidare som utfyllnad för att täcka frånvaro på grund av sjukdom eller annat.

– De vet vilka dagar de ska arbeta men inte vilka tider. För att överleva ekonomiskt vill deltidare köra så mycket som möjligt. De får be om detta. Därför håller de inne med kritik för att inte vara obekväma, säger Åke.

– Jag kör på deltid, 47 procent, och skulle vilja gå upp i arbetstid utan att bara behöva ta de obekväma passen som de fast anställda helst vill slippa. Det skulle vara bra om alla behandlades lika, säger Elvis Razovic, en av de yngre bussförarna på Norrtäljegaraget.

Kommunals ombudsman Tord Almlöf tycker däremot att det är bra att avtalet ger möjlighet att anställa på deltid.

– Fanns inte den möjligheten skulle arbetsgivaren istället använda fler timanställda. Det vore ännu värre, för timanställda är helt rättslösa, säger han.

Tord Almlöf tillägger att Kommunal inte har någon uppfattning om senioritetsprincipen ska bort eller inte.

– Den bygger på lokala avtal som inte förbundet lägger sig i, säger han.

FAKTA:

Senioritetsprincipen finns i olika varianter i lokala avtal vid bussföretagen i landet.
Senioritetsprincipen bygger på att de med längst anställningstid får välja vilka körningar de vill ha först. Men det finns också undantag
från principen för exempelvis småbarnsföräldrar och ensamstående.