Dålig säkerhet för akut- och ambulanspersonal
Det är stora brister i arbetsmiljön på landets akutmottagningar och ambulansstationer. Säkerheten för personalen är ofullständig, visar en inspektion som Arbetsmiljöverket har gjort.
Majoriteten av Sveriges akutmottagningar och ambulansstationer har fått besök av Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är att våld och hot om våld blivit allt vanligare inom akutsjukvården. Var tredje anställd har det senaste året utsatts för våld eller hot.
– Det är många och det här är allvarliga saker. Alla har rätt till en säker arbetsmiljö och det är förvånande att bristerna är så stora, säger Annika Hultin, sakkunnig på Arbetsmiljöverket.
Det som främst brister i arbetsmiljön är att det saknas kartläggningar av riskerna för hot och våld på arbetsplatsen. Det handlar om att arbetsgivaren i en skriftlig riskbedömning ska gå igenom ”vad kan vara farligt i arbetet?” och ”hur ska vi täppa till hålen?”.
Det saknas också rutiner och ordentliga instruktioner för hur personalen ska agera i säkerhetsfrågor, exempelvis när de ska larma. De vet inte hur de ska larma och vad som händer om de gör det eller vart larmet går. Arbetsgivarna är också dåliga i att utbilda personalen i hur man bemöter aggressiva och bråkiga personer.
En annan viktig punkt är att så få arbetsgivare anmäler de arbetsskador som uppstår.
– Många saknar rutiner för det, men det är väldigt viktigt för att kunna dra lärdom av det som hänt. För att kunna förhindra att det händer igen. Det förebyggande arbetet är mycket viktigt, säger Annika Hultin.