Kd stal Kommunals varumärke
Kristdemokraterna, kd, har startat en kampanj under parollen "Vi tar fajten".
Kommunal har protesterat och hävdar att det är ett inregistrerat varumärke som tillhör Kommunal.
” Kristdemokraterna har ett tydligt alternativ med lösningar för framtiden”, påstår Kristdemokraterna och redovisar sina förslag under kampanjparollen ”Vi tar fajten”. Under finns en vit boxhandske med en vitsippa som vilar ovanpå en röd handske.
Detta har Kommunal starkt reagerat mot. Kommunals kommunikationsstrateg Karl-Ola Nilsson har sänt ett brev till kd där det bland annat står:
”Under vår stora strejk 2003 bar Kommunals medlemmar röda jackor med texten Vi tar fajten. Jackorna och uttrycket Vi tar fajten var och är oerhört betydelsefulla för Kommunals medlemmar som identitet och samlande symbol för vår kamp för rättvisa och jämställda löner. Uttrycket är i dag ett särmärke för Kommunal.”
Stämmer Kommunal kd om de inte drar tillbaka sin kampanj?
– Nu väntar vi på deras svar. Först när det har kommit kan vi diskutera hur vi ska gå vidare, säger Karl-Ola Nilsson.
– Oj, vi visste inte att begreppet Vi tar fajten var skyddat varumärke, säger kristdemokraternas andre ordförande Maria Larsson. Det är ju ett bra begrepp. Nu får vi ta kontakt med Kommunal och göra upp det här.