Knappast. I överflödssamhället är det snarare lusten som är nypåfundens mamma. Det vill säga lusten att tjäna pengar på saker ingen behöver, vilket i sin tur kräver att man ”stimulerar” efterfrågan, det vill säga köplusten.

Ja, det moderna konsumtionssamhällets tillväxtretorik påminner om sexrådgivning. Men om äktenskapet är dött hjälper inte skojiga hjälpmedel och leksaker.  

Tänker på det när jag läser att satsningen på det som kallats ”det intelligenta hemmet” har blivit en flopp.

Nej, det blev ingen hit att göra det möjligt att ringa till kylskåpet eller om det nu var kylskåpet som skulle ringa oss.
Jag minns hur detta presenterades för några år sedan, i tv-rutan gled glada vd-pojkar från vitvarubranschen omkring i ett kök fullt av displayer.

Och även om det var lite rörande med kostympojkarnas iver över sina nya leksaker, så var ju hela lanseringen en förolämpning. Som om inte intelligens redan finns i kök och hem.

Man borde kanske redan då ha ringt Electrolux och mot rimligt konsultarvode sagt: Lägg ner, det tänkande köket kommer aldrig att efterfrågas annat än av tekniknördar och de är för få för att bli en lönsam kundgrupp.  

Jag och några vänner kunde ha blivit rika på sådant. Utan andra siargåvor än hyfsad tankeförmåga har vi från första början varit helt säkra på att saker som waptelefonen, cashkortet och dab-radion, aldrig kommer slå.

Men frågan är förstås hur konstruktiva sådana insikter är. Med tanke på Jobben & Tillväxten. Att få fart på konsumtionen av vad-som-helst, bara det blir fart, förordades redan på 30-talet av välfärdsekonomen Keynes.

Och det kanske är så, att vi hela tiden måste sätta igång nya projekt som rinner ut i sanden. Eftersom själva försöket inte bara ger feta slantar till en lekfull vd, utan också (under begränsad tid) försörjer produktutvecklare, underleverantörer och folk vid tillverkningslinan. För att inte tala om hur alla nytekniska jippon sysselsätter oss journalister som lydigt rapporterar om diverse ”landvinningar”.

Man kan ju samtidigt fråga sig varför tekniknissarna närmast sömngångaraktigt lyckas undvika att konstruera sådant som faktiskt behövs.

Ja, om det nu är just hemmet man nu ska förse med Nya Lösningar så är det otroligt egendomligt att vi ännu inte lyckats konstruera det sladdlösa samhället eller, för att ta ett detaljexempel, köksfläktar som går att rengöra utan risk för bestående nackskador.

För de flesta är sådant uppenbara brister och felkonstruktioner. Men för den som aldrig sätter sin fot i köket kanske det ligger närmare till hands att försöka ge kylskåpet order per telefon.

Och då inser man förstås inte att idéer som den om det intelligenta hemmet faktiskt är riktigt korkade.

MarieLouise Samuelsson är frilansjournalist. Hon har tidigare arbetat på bland annat Svenska Dagbladet och Dagens Forskning.