Kommunal krävde efter rånen dubbelbemanning på kvällarna. Annars skulle skyddsombudet stoppa hanteringen av kontanter.
Arbetsgivaren Busslink gick med på Kommunals krav. Kostnaden för detta ville företaget att Örebro kommun skulle stå för.

Resultatet blev istället att förarna mellan klockan sju och åtta på kvällen får lämna ifrån sig sina kassor. Därefter måste resenärerna använda pendlarkort eller biljetter som är köpta i automater eller affärer utanför bussen.

Klubbordföranden Roger Rasmussen befarade att det skulle bli bråk om någon vägrades åka med för att denne hade pengar men saknade biljett. Men efter den första veckan har det inte varit några bråk på grund av att förarna inte kan sälja biljetter på bussen.

— Kommunen har sagt att vi till en början ska använda den mjuka linjen. Ingen ska nekas åka med. När antalet biljettautomater vid hållplatserna har blivit fler så skärps kraven, säger han.

De kontantlösa bussarna kör i stadstrafiken i Örebro. Enligt Roger Rasmussen ska detta även gälla länstrafiken så småningom.
Kommunal hoppas att förarna då också slipper hantera kontanter på dagtid.