Vid knäskador får man vara lite försiktig med löpningen. Det gäller för det första att bygga upp knät med styrketräning innan man ger sig ut. Jag föreslår att du, som verkar vara en aktiv tjej, kontaktar en sjukgymnast, naprapat eller annan fysioterapeut med idrott som inriktning för att lägga upp ett träningsprogram speciellt för dig.

För konditionsträning som ökar flåset brukar jag rekommendera dem med knäskador att först springa i vatten med en våtväst. Sådana finns ofta att hyra i alla simhallar, annars kostar de inte mycket i välsorterade sportbutiker. Mycket effektivt och bygger upp musklerna innan man börjar springa ute! Annars är rullskidor på sommaren och längskidor på vintern toppen för syreupptagningen och skonsamt för knäna. Där är dock utrustningen dyrare. Cykel utomhus på sommaren och spinning på vintern är också effektiv konditionsträning som inte belastar knäna så hårt.

Jag tror alltså att inget är omöjligt. Det finns bara olika vägar att gå. Vill du börja springa igen, ta hjälp först. Annars kanske du kan hitta andra roliga träningsformer som förbättrar syreupptagningen. Vila också kroppen mellan träningspassen när du drar igång ”tyngre” träning, så att du inte överanstränger dig. Minst en eller två vilodagar i veckan behövs för att kroppen ska återhämta sig.