Röda lådor öppnas. Därinne göms papper, pennor, tejp och — geléhallon. Tretton kommunalare sitter i rummet och ska snart svara på frågor om utveckling och lärande. Det är medlemsdialog i ABF-huset i Stockholm.

Syftet med dialogen är att Kommunal ska få veta vad medlemmarna tycker om kompetensutveckling och kompetensbevis. Dialogen ska sedan ligga till grund för förbundets politik i de här frågorna.

Sammanlagt är meningen att 20 000 kommunalare ska ges tillfälle att delta.

– Medlemsdialogen är ett ypperligt tillfälle för varje medlem att göra sig hörd. Det är en direkt länk till förbundet, säger Jörgen Hallberg. Han är undersköterska till vardags, och en av dagens dialogledare.

En övning i dialogen är att läsa en platsannons. Sedan får man läsa om de åtta som söker jobbet, varpå man ska välja vem som ska få jobbet och förklara varför man valde så.

En viktig del i medlemsdialogen är att sätta ord på den dolda kunskapen, erfarenheten som kanske inte syns i betyg eller intyg, men är viktig ändå. Som en del i det arbetet får deltagarna varsitt arbetshäfte. I det kan man själva fylla i sina erfarenheter och kunskaper — och sedan ta med till löne- och utvecklingssamtal.

– Om medlemmarna använder sig av arbetshäftet för att sätta ord på den dolda kunskapen kan mycket hända, säger Jörgen Hallberg.

Den sista punkten är att deltagarna får fylla i en enkät om kompetensutveckling. Det är denna som ska ligga till grunden för Kommunals politik.

Medlemsdialogen tar ungefär tre timmar att genomföra och efteråt är tongångarna bland deltagarna positiva. ”Roligt”, ”det här kan vi ha användning för”, är några av omdömena.

Medlemsdialogen kostar ungefär 6,5 miljoner kronor att genomföra.