godkända underkända

Örnsköldsvik 85 % 15 %

Skellefteå 80 % 20 %

Luleå 74 % 26 %

Sundsvall 74 % 36 %

Karlstad 71 % 39 %

Östersund 70 % 30 %

Umeå 70 % 30 %

Skövde 70 % 30 %

Gävle 69 % 31 %

Kalmar 68 % 32 %

Jönköping 67 % 33 %

Uddevalla 65 % 35 %

Visby 65 % 35 %

Kristianstad 63 % 37 %

Örebro 63 % 37 %

Falun 62 % 38 %

Växjö 62 % 38 %

Karlskrona 61 % 39 %

Västerås 60 % 40 %

Eskilstuna 59 % 41 %

Linköping 58 % 42 %

Göteborg 58 % 42 %

Halmstad 58 % 42 %

Malmö 57 % 43 %

Helsingborg 57 % 43 %

Borås 56 % 44 %

Sollentuna 49 % 51 %

Uppsala 48 % 52 %

Solna 47 % 53 %

Farsta 45 % 55 %

Södertälje 43 % 57 %

Källa: Vägverket. Siffrorna gäller första halvåret 2004. Det finns flera skäl till att det ser så olika ut runtom i landet. Ett är att det är olika stor andel privatister som kör upp, något som drar ner andelen godkända. Ett annat är att trafikmiljön är svårare i stora städer än i mindre samhällen.