Farliga oljor kvar i däcken
Däck med cancerframkallande HA-oljor används fortfarande på bilar, bussar, anläggningsmaskiner och traktorer i jordbruket. Men de stora bussbolagen kör på rena däck.
Troligen förbjuds däck med högaromatiska oljor i Europa 2010. Konsumentverket har försökt få däckhandlarna att redan nu frivilligt upplysa om HA-oljorna i däcken. Oljorna fungerar som mjukmedel och när däcken slits hamnar de farliga gummipartiklarna i luften, marken och vattendrag. En del ämnen är cancerframkallande och svårnedbrytbara och ansamlas i levande organismer.
Men de stora bussbolagen har valt bort de farliga däcken. På Swebus förklarar miljöchefen Christer Florell att de sen flera år har avtal med tillverkare som levererar däck utan HA-oljor. Connex och Busslink hämtar sina däck från Colmec i Norrköping, som regummerar och levererar nya däck utan HA-oljor.
– De flesta länstrafikbolag ställer nog miljökrav i upphandlingen som gör att de farliga oljorna är på väg ut, säger företagets försäljningschef Göran Larsson. Men hur man kontrollerar att kraven följs vet jag inte. I andra branscher är det nog större risk att importerade däck med de farligare oljorna används, till exempel inom jordbruket och anläggningsbranschen förutom av privatbilister.
Det finns tre branschorganisationer för gummiverkstäder och däckhandlare, och bara en av dem ställer sig bakom Konsumentverkets krav på information. Därför vill Konsumentverket nu ha lagstiftning som tvingar handlarna att upplysa köparna om vilka däck som innehåller de farliga oljorna.