Hur vi ser på lek har växlat mycket genom tiderna.

I Sverige var det före industrialiseringen, alltså ungefär fram till nittonhundratalets början, naturligt och självklart att både barn och vuxna lekte tillsammans.

De flesta arbetade då i jordbruket. Där fanns det ibland väldigt mycket arbete att göra, och då hade knappt ens barnen tid att leka, eftersom de från tidig ålder var med och arbetade.

Men vid andra tider, till exempel när skörden var bärgad, fanns det inte lika mycket arbete att göra. Då firade man med skördefest och lekte lekar. Vuxna och barn både arbetade tillsammans och lekte tillsammans.

När samhället industrialiserades försvann de naturliga viloperioderna. Arbete fanns lika mycket året runt, och för de flesta var arbetsdagarna mycket långa. Lek började betraktas som ett onyttigt tidsfördriv. Framförallt blev det något som bara barn kunde göra.

Detta berättar Therese Welén i skriften ”Kunskap kräver Lek”, utgiven av myndigheten för skolutveckling.

Hon berättar också att redan den grekiske filosofen Platon på 300-talet före Kristus tyckte att lek var det bästa sättet för barn att lära sig saker. Hans åsikt står sig än idag: Modern forskning visar att bland det nyttigaste ett barn kan göra är att leka.

Om det är lika nyttigt för vuxna har forskarna inte ägnat så stor uppmärksamhet. Däremot vet man att vuxna mår bra av att ibland släppa alla tankar på plikter, och bara ha roligt. Och då kan ju lekar vara ett bra sätt.

Här får du förslag till lekar för olika tillfällen. En liten varning bara, innan du drar igång lekarna: Många vuxna har plågsamma minnen av hur de som barn tvingades till lekar mot sin vilja, eller av hur förnedrande det var att vara den första som ”åkte ut”. Respektera de barn och vuxna som inte vill vara med. De flesta lekar som presenteras här bygger inte på tävling och utslagning, eftersom många inte tycker om detta. Vill du ha tävling, så tävla i lag, det brukar funka bättre.

Lekar i bilen

Alfabetisk resa

Den första deltagaren börjar med att nämna ett resmål som börjar på A och säger till exempel: ”Jag ska resa till Avesta.” Nästa person frågar ”Vad ska du göra där?”. Varje ord i svaret måste börja med A, så svaret skulle kunna bli: ”avlusa aporna”. Nästa deltagare säger ett resmål som börjar på B: ”Jag ska resa till Budapest”, och svarar på frågan vad han ska göra där, till exempel: ”bandagera bandyspelare”. Leken fortsätter tills alfabetet är slut.

Nu är vi där!

Välj ut något ni ser långt fram längs vägen, till exempel en lada. Alla blundar (utom föraren förstås) och var och en säger ”Nu är vi där!” när han eller hon tror att ni är framme. Den som är närmast vinner.

Vem tänker jag på?

En av er tänker på en person, det kan vara en kändis eller någon annan som alla vet vem det är. De andra ska räkna ut vem det är genom att ställa frågor, en i taget, och den som tänker på en person får bara svara ja eller nej. När du tror att du vet vem personen är gissar du, är det rätt så har du vunnit, är det fel så fortsätter leken.

Jullekar

Förr i tiden var annandagen den dag man samlades till stora fester. Man lekte lekar, och många av de lekarna finns kvar än idag. Här är några gamla lekar som du kan prova om du vill vara lite gammaldags i jul:

Blindbock

Finns i många versioner, den här kallas pipblindbock:

Stå i ring och håll varandras händer. En person är blindbock och står mitt i ringen med förbundna ögon och en käpp i handen. Alla i ringen går runt tills blindbocken stöter sin käpp i marken. Blindbocken pekar med käppen mot någon i ringen. Den utpekade ska pipa tre gånger. Om blindbocken kan lista ut vem som piper så byter de plats. Annars fortsätter leken tills blindbocken gissar rätt.

Plocka nötter

Lägg ut tio nötter på ett bord. En person lämnar rummet. De som är kvar väljer ut en nöt som de tänker på. Den som lämnat rummet kommer in och ska ta en nöt i taget, tills han eller hon kommer till den utvalda nöten. Nötterna man plockar upp får man behålla. Om det finns nötallergiker på kalaset kan man förstås göra leken med russin eller annat julgott.

Packa pappas kappsäck

En person går ut och de andra bestämmer sig för en viss person. Var och en packar ner en låtsad sak i kappsäcken, något som utmärker den utvalda personen. Det kan vara så olika saker som balettskor, mod och långa naglar. Den som gick ut kommer in och frågar vad var och en har packat ner, och med hjälp av svaren ska han lista ut vem personen är.

Kalaslekar
för de minsta

Musikstopp

Barnen dansar omkring tills den som sköter stereon stannar musiken. Då ska alla stå stilla. Man kan välja mellan att ha med att man åker ut om man rör sig eller att ingen åker ut — man bara fortsätter så länge det är kul.

Hundens ben

Du behöver: något som kan vara ”hundben”. Barnen sätter sig i en ring. Någon utses till hund och denne kryper ihop i mitten av ringen med händerna för ögonen. Lekledaren ger hundbenet till ett av barnen, som gömmer benet bakom ryggen. Alla barnen gömmer händerna bakom ryggen. Ropa ”nu får hunden vakna”. Nu ska hunden krypa runt och i tur och ordning skälla på sina medspelare. Det barn hunden skäller på måste visa fram sina händer och hunden fortsätter tills den hittat benet. Då är det nästa persons tur att vara hund.

Kalas utan kaos

Kanske bor du i ett stort hus, utan ömtåliga saker och utan grannar som kan bli störda. I så fall kan du ha stora stökiga lekar, och om barnen bara springer runt och skriker gör det ingenting.

Men om du har andra förutsättningar: Trångt, ömtåliga saker och känsliga grannar, gäller det att styra upp kalaset. Du bör ha många lekar på lager, och rätt sorts lekar.

Här följer några lekar som fungerar bra på liten yta.

Kakor på snöre

Knyt fast kakor i snören och häng upp i höjd med barnens munnar. Barnen får äta kakorna med händerna på ryggen.

Repet

Lägg ett rep på golvet, och låt barnen stå på det. Sedan får barnen i uppgift att ställa sig i en viss ordning: Åldersordning, storleksordning, eller bokstavsordning om barnen kan alfabetet. Man får bara kliva på repet.

Ballongbärning

Ställ upp barnen på ett led och placera en ballong mellan varje barn. De ska klämma fast ballongen mellan sin mage och ryggen på barnet framför. Inga händer får röra ballongen. Sen gäller det att gå en uppgjord sträcka utan att tappa ballongen.

Skattfiske

Lägg några mynt och andra metallföremål till exempel kapsyler eller kaffeskedar på botten i badkaret eller en balja. Fäst en magnet vid en käpp så att det blir som ett metspö. Låt barnen fiska upp skatter från havets botten.

Tips! För att hålla barnens intresse och koncentration uppe kan man låta flera lekar ingå i en skattjakt. Skatten ligger i en kista (ett köksskåp duger) låst med flera hänglås. Lekarna är uppgifter som ska lösas, när barnen har löst uppgiften får de en nyckel.

Skattjakt •

Skriv en lapp med en ledtråd på, till exempel ”Leta i rummet där man kan laga mat” (ju äldre barn desto svårare ledtrådar). I köket lägger du lapp med en ny ledtråd som hänvisar till ett annat rum. I något rum kan du lägga en karta där du har märkt ut var nästa lapp finns. På den lappen kan du skriva att man ska följa ett snöre som leder till nästa lapp. Lapparna kan också innehålla uppdrag, typ: Sjung ”Bä bä vita lamm för moster Lena” ”eller hitta tio saker som börjar på ‘B’ och ge till moster Lena”. Då får moster Lena dela ut nästa ledtråd. Sista ledtråden leder till skatten. Om du vill göra en skattjakt för barn som inte kan läsa, lägg då bara ut snören och bilder på olika rum dom ska gå till.

Utelekar

Det är inte högsäsong för att leka ute, men här kommer i alla fall en utelek för dem som vill.

Ett två tre röda lyktan stopp

Märk ut en linje på marken. En person ställer sig en bit bort. Alla andra ställer sig bakom linjen. Personen vänder sig så att han inte ser dom andra och säger: Ett två tre röda lyktan stopp! Då ska dom andra gå mot honom. När han vänder på sig måste alla stå still. Den som rör sig får gå tillbaka till startpunkten. Den som först nuddar personen på axeln vinner och får stå där nästa gång. En extra utmaning blir det om man förflyttar leken till skridskobanan.

•-märkta lekar rekommenderas av barnen vid förskolan Ringen, Stockholm.