Körprov krav för jobb hos Arriva i Helsingborg
Arriva tar över stadstrafiken från Swebus i Helsingborg. Därför varslar Swebus 126 förare, service- och verkstadspersonal om uppsägning. Till hösten kallas de av Arriva till anställningsintervjuer med körprov.
Leif Persson, sektionsordförande för Swebus i Skåne, skräder inte orden. Han är heligt förbannad på s-politikerna i Skånetrafiken som har upphandlat.
Leif Persson har förgäves försökt få dem att skriva in som upphandlingsvillkor att den entreprenör som tar över trafik måste ta över all berörd personal som så önskar.
Detta villkor använder SL vid alla upphandlingar i Stockholm sedan mitten av 90-talet.
– I Skåne är den fackligt-politiska samverkan rena skämtet. Jag får bättre utbyte av att snacka med väggen än med s-politikerna. Det enda de bekymrar sig om är hur bussen ser ut. Och att det är synd om arbetsgivaren om den måste ta över personal som inte är fullt frisk, säger Leif Persson.
I september startar Arriva med anställningsintervjuer, hälsokontroller, ett skriftligt test och körprov.
– Det är förnedrande att vi ska behöva utsättas för sådant efter att ha klarat av att köra buss i flera år. Vi är verkligen den nya tidens statare, säger Leif Persson.
Anställningsintervjuerna ska vara avklarade till 1 december. Då väntas också resultatet av upphandlingen av regiontrafiken i Skåne. Även vid denna upphandling har Leif Persson förgäves försökt få med kravet om anställningstrygghet.
– Vi ger oss inte. Jag tänker se till att Kommunals Skåneavdelning tar tag i denna fråga och att vi har detta med oss när frågor om facklig-politisk samverkan kommer på tal, säger han.
Leif Persson uppmanar samtidigt alla andra inom Kommunal över hela landet att göra samma sak.
– Vi ska inte vila en minut innan vi har fått in detta krav bland upphandlingsvillkoren. Då har vi vunnit en seger men inte förr, säger han.
Skånetrafikens ordförande, socialdemokraten Bo Nilsson, säger att han är förvånad över den hårda kritiken från Leif Persson.
– Vi har förlängt upphandlingskontrakten till att gälla i 5-8 år. Det är en fördubbling. Vi har krävt nya bussar och ordentliga lokaler och vi ställer krav om utbildning av personalen. Så jag tycker att vi har blivit bättre på att tänka på personalens villkor, säger han.
Bo Nilsson berättar att han också i våras haft överläggningar med LO-distriktets ordförande. De blev då överens om att Skånetrafiken i sin upphandlingspolicy ska ha med en rekommendation till entreprenörerna om att dessa ska ha kollektivavtal.
– Men vi har inte på länge haft någon överläggning med Kommunal och deras medlemmar vid bussföretagen. Där kan vi bättra oss. Det håller jag med om, säger han.
Bo Nilsson tror inte att sådana överläggningar skulle ha ändrat villkoren vid upphandlingen av stadstrafiken i Helsingborg eller höstens upphandling av regiontrafiken i Skåne. Han tror inte att det är möjligt att kräva anställningstrygghet vid byte av entreprenör.
– SL i Stockholm har ett sådant krav. I Göteborg togs det bort sedan det överklagats. Så länge som rättsläget är så oklart tycker jag att anställningstryggheten måste vara en fråga för fack och arbetsgivare att lösa. Det kan inte drivas av oss som upphandlar trafiken, säger han.