Fredag natt, Jan-Erik är framme vid näst sista hållplatsen i ett lugnt villaområde i Jönköping. Endast två unga män i 20-årsåldern finns med som passagerare.

Plötsligt rusar en av dem fram till Jan-Erik och kräver hans pengar. Jan-Erik vägrar, utan att han hinner reagera skjuter rånaren honom med ett luftvapen typ air gun.

Flera stålkulor träffar ansiktet innan Jan-Erik hinner få upp handen som får den sista kulan i sig.

Han hade änglavakt. Kulorna i ansiktet träffade glasögonen och ändrade riktning bort från ögonen.

Alla kulor utom en har opererats bort tillsammans med glassplitter i och runt ögonen. En kula sitter så nära ögat att det förmodligen krävs en större operation för att bort den. Men synen kommer han att få ha kvar.

Redan två dagar efter rånet var Jan-Erik utskriven från sjukhuset och besökte sina arbetskamrater.

— Det är de som behöver stöd nu. Själv är jag slut som bussförare i linjetrafik. Men jag kan tänka mig att köra beställningstrafik. Det är lugnare och säkrare, säger han omskakad och fortfarande sjukskriven.

Hans skyddsombud och klubbordförande på Arriva, Jan Ekman, stoppade efter rånet trafiken till och från villaområdet under nästföljande kväll och natt. Men nu rullar trafiken på som vanligt igen.

Två unga män har gripits misstänkta för rånet. Det hindrar inte att förarna känner oro och rädsla, framför allt för att köra de stökiga turerna på helgerna.

Det här var det femte rånet eller rånförsöket på ett och ett halvt år i Jönköping. Vid betydligt fler tillfällen har förare råkat ut för hot och våld.

Nu kräver Jan Ekman och Arrivaklubben dubbelbemanning under helger eller när det kan förväntas bli stökigt i bussarna.

— Vi vill ha en extra förare med som kan fungera som en bussvärd. Dessutom vill vi ha bussförare som kör runt i bilar på stan som snabbt kan vara på plats om något inträffar. Vi tycker att detta är bättre än att anlita vaktpersonal vars uniformer kan verka provocerande på en del, säger Jan Ekman.

Han kallar detta för Östgötamodellen. I Östergötland finns redan dubbelbemanning och bilpatruller.

Arrivaklubben kräver också att den GPS-navigering, där bussens position kan följas via satellit, kopplas direkt till polisens larmcentral.
Idag måste polisen ringa till Arrivas trafikledning för att fråga var bussen befinner sig om ett larm kommer.

Förarna vill också få bort försäljningen av kort och biljetter i bussarna.

– Passagerarna kan resa med kort eller i förväg köpta biljetter. Då skulle vi få bort pengarna och risken för rån, säger Jan Ekman som själv har utsatts för två rånförsök.