• En förskola lät varje barn bestämma om de skulle vara ute eller inne. Om några barn ville gå ut måste en vuxen följa med, även om den vuxne hade annat att göra.

• På en förskola beslöt personalen att sluta skälla i en månad. Alla kunde gå med på det eftersom det gällde så kort tid. Det gick så bra att de bestämde sig för att fortsätta så.

• På ett fritidshem ställde personalen fram frukt och barnen fick ta så mycket de ville. Barnen behövde inte fråga ”hur mycket får jag ta?”. En liten detalj som gjorde stämningen mer avslappnad.

• En förskola satte i system att ”rädda barnen”. Det innebär att alla är skyldiga att lägga sig i vad kollegorna gör. Ser man någon som går för hårt fram mot barnen ingriper man, och ”räddar barnen”.

• En förskola införde ”får-gärna-regler” i stället för förbud, till exempel: ”Man får gärna springa i korridoren när det inte är så mycket barn där.” Läraren och barnen får bestämma tillsammans från situation till situation vad som är ”många barn”.

• Alla på en förskola behöver inte göra likadant. På en förskola bestämde sig personalen på två avdelningar för att sluta säga ”nej” och ”inte”.