Tidningar och TV från Australien till Sydafrika, Tyskland och Chile har uppmärksammat bussföraren Mats Lundgren som till och med tilldelats Hubbenpriset av Grafiska mediafacket. Priset får han för att han är initiativrik och handlingskraftig i arbetslivet.

Att bära shorts går inte för sig enligt reglementet men kjol är inte förbjudet. Mats Lundgren lånade en kjol och upptäckte hur mycket svalare det var att köra i den i stället för att svettas i värmen i långbyxor i 45 graders värme.

Så här efteråt tycker han att kjolen ändå var litet snäv. En storlek större hade inte skadat. Nu ser han fram emot att antingen få bära shorts eller bättre luftkonditionering i bussen till nästa sommar. Annars är det risk att kjolen åker på igen.

Protester mot reglementet har även pågått i Odense i Danmark, där förarna inte längre få ta av sig slipsen i hettan. Först när de får en kod via radion går det an att av sig slipsen en stund.

Stora rutor speciellt vid förarplatsen gör att solen strålar intensivt in i bussen och gör det olidligt varmt.

I Stockholm har arbetsmiljöinspektionen slagit ner på de tre stora bussbolagen, Swebus, Busslink och Connex AB och hotar med förläggande. Skyddsombuden har larmat om problemen med de varma bussarna.

Efter sommaren förra året gjordes en enkät bland bussförarna om hur de upplevde hettan. De flesta kände sig blöta, trötta, okoncentrerade och en del mådde direkt dåligt.

Arbetsmiljöinspektionen menar att med den teknik som finns idag borde det vara fullt möjligt att nybeställa bussar och även förse äldre bussar med god luftkonditionering. I slutet av september blir det beslut om förläggande.

Att arbetsgivarna drar sig för att göra något åt problemet beror på att de tycker att det är för dyrt.

Kommunal ska tillsammans med Institutet för jordbruks- och miljöteknik starta ett projekt kring klimatproblemen vid förarplatsen.

Ann-Christin Sjölander Holland